Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOma, Anna Marita
dc.date.accessioned2022-01-25T09:19:33Z
dc.date.available2022-01-25T09:19:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2839124
dc.descriptionIdrett, fysisk aktivitet og helse Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for idrett, kosthold og naturfag Innleveringsdato 15.12.2021en_US
dc.description.abstractMålet med vår bacheloroppgave var å sammenligne hvilken effekt ulike former for feedback hadde på prestasjon i knebøy. Vi vet at feedback kan ha en positiv påvirkning på prestasjon i styrketrening. I tillegg har bruken av teknologiske hjelpemidler i trening vært økende de siste årene, og dermed gjort augmented feedback til et tilgjengelig verktøy som mange kan benytte seg av. Vi ønsket å se nærmere på hvordan augmented feedback kan få folk til å yte sitt beste under trening. For å gjøre dette testet vi 20 kvinnelige studenter ved HVL, Campus Sogndal, i tre sett på ti repetisjoner i knebøy. Til å presentere feedback brukte vi PUSH-band akselerometer tilkoblet en iPad, som viste gjennomsnittlig løftehastighet. Vi benyttet tre ulike former for feedback; auditiv, visuell og kontroll. Alle tre modalitetene ble gjennomført på samme dag. Etter hver modalitet ble et spørreskjema om hvor motiverende modaliteten opplevdes, utfylt av testpersonene. Våre funn viste at auditiv feedback førte til at konsentrisk hastighet i større grad ble opprettholdt, sammenlignet med kontroll. Under auditiv feedback fant vi en prosentvis nedgang i løftehastighet på 11,7%, mot 23,6% under kontroll. Det var derimot ingen statistisk signifikant forskjell i hastighet mellom visuell feedback og kontroll (p= 0.433, ES=0.193). Disse funnene samsvarte med spørreskjemaet, der begge formene for feedback ble rapportert som mer motiverende, sammenlignet med kontroll. Med bakgrunn i disse funnene, kan augmented feedback anbefales som et verktøy til både trenere og utøvere, for å fremme utøveres akutte prestasjon i knebøy.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKnebøyen_US
dc.subjectfeedbacken_US
dc.subjectprestasjonen_US
dc.titleFeedback og prestasjonsevne i knebøyen_US
dc.title.alternativeFeedback and squat performanceen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber41en_US
dc.description.localcodeID3-302en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal