dc.contributor.author | Huynh, Quang-Huy | |
dc.contributor.author | Norwich, Andreas Tørum | |
dc.contributor.author | Midtbø, Martin | |
dc.date.accessioned | 2015-02-24T12:33:57Z | |
dc.date.available | 2015-02-24T12:33:57Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/277545 | |
dc.description | Idrett, Fysisk aktivitet og Helse
ID3-302
Desember 2014 | nb_NO |
dc.description.abstract | I denne oppgaven undersøkte vi hvordan barnefotballen i Norge og Island praktiseres i forhold til de nasjonale retningslinjene, og hvilke miljøfaktorer som kunne ha preget fotballen ulikt. For å få et innblikk i hvordan det praktiseres valgte vi å ta kvalitative intervju med både spiller og spillerutvikler fra begge landene. I tillegg valgte vi å intervjue en fotballekspert med observasjonserfaring fra begge landene som hjelper oss å få en sammenligning. Vi fant at barnefotballen praktiseres ulikt. Det var forskjeller mellom treningsmengde og innhold, noe vi tror kan ha en sammenheng med de forskjellige kravene til trenerutdanning. I tillegg kan våre funn tyde på at mentalitet har en påvirkning på fotballprestasjon. Vi konkluderer med at tidlig spesialisering per definisjon praktiseres i større grad på Island, enn i Norge. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | barnefotball | nb_NO |
dc.subject | fotball | nb_NO |
dc.subject | tidlig spesialisering | nb_NO |
dc.subject | Island | nb_NO |
dc.title | Island er høyere rangert enn Norge på FIFAs verdensranking i herrefotballen: Kan årsaken være ulik praksis i barnefotballen? | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 49 | nb_NO |