Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUnderhaug, Ingrid
dc.contributor.authorUllrich, Monika Ingeborg
dc.date.accessioned2021-09-01T08:00:18Z
dc.date.available2021-09-01T08:00:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2772122
dc.descriptionMasteroppgave i klinisk fysioterapi, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractSkolehelsetjenesten i videregående skole (VGS) er en viktig arena for forebyggende og helsefremmende arbeid for elever med psykiske helseplager. Hensikt: Formålet med studien var å undersøke tilbudet av skolehelsetjenester i VGS for elever med psykiske og fysiske helseplager, med vekt på hvilken rolle kroppslige tilnærminger som Norsk psykomotorisk fysioterapi (NPMF) har i denne tjenesten. Metode: En kvalitativ studie med semistrukturert intervju ble valgt som metode. Utvalget besto av fem erfarne helsesykepleiere med ulik ansiennitet ansatt i skolehelsetjenester ved videregående skoler. Datainnsamling og analysen av datamaterialet ble utført i henhold til Malteruds systematisk tekstkondensering (STC). Resultater: Skolehelsetjenestens tilbud til elever med psykiske helseplager gjennomføres teoretisk med klasseromsundervisning i det forebyggende arbeidet og som støttesamtaler ved oppfølging. Fysisk aktivitet vektlegges for å bidra til bedre psykisk helse. Kroppslige tilnærminger, med kroppen som et sansende og erfarende subjekt, er ikke inkludert i tilbudet. Helsesykepleierne har i liten grad kjennskap til NPMF og hvordan tilnærmingen anvendes i praksis. På bakgrunn av dette blir heller ikke psykomotoriske fysioterapeuter brukt i oppfølging av elever med psykiske helseplager i videregående skole. Tjenesten er rettet inn mot kognitiv tilnærming både i forebygging og oppfølging. Konklusjon: Psykomotoriske fysioterapeuter er fraværende i skolehelsetjenestens tilbud for elever med psykiske helseutfordringer og kroppslige plager. Det kommer heller ikke fram i retningslinjer og offentlige planer at kroppslige tilnærminger, slik NPMF representerer, kan være et aktuelt tiltak på lik linje som samtalebaserte og psykoedukative tiltak. Det kan tyde på at planarbeid og profesjonsutøvere i skolehelsetjenesten er preget av en biomedisinsk, dualistisk kroppsforståelse. Elever går derfor glipp av et helhetlig tilbud, ettersom kroppslige tilnærminger ikke har en plass i skolehelsetjenesten.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectungdomen_US
dc.subjecteleveren_US
dc.subjecthelseplageren_US
dc.subjectskolehelsetjenestenen_US
dc.subjectpsykomotorisken_US
dc.subjectfysioterapien_US
dc.titleDere har et annet blikk enn oss: Skolehelsetjenesten i videregående skole sitt tilbud til elever med psykiske helseplager og Norsk psykomotorisk fysioterapi (NPMF) sin rolleen_US
dc.title.alternativeYour view is different from ours: The Upper secondary school`s health service for students with mental health problems and the role of Norwegian psychomotor physiotherapy (NPMF)en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMAFYS603en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal