Dere har et annet blikk enn oss: Skolehelsetjenesten i videregående skole sitt tilbud til elever med psykiske helseplager og Norsk psykomotorisk fysioterapi (NPMF) sin rolle
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2772122Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Skolehelsetjenesten i videregående skole (VGS) er en viktig arena for forebyggende og helsefremmende arbeid for elever med psykiske helseplager.
Hensikt: Formålet med studien var å undersøke tilbudet av skolehelsetjenester i VGS for elever med psykiske og fysiske helseplager, med vekt på hvilken rolle kroppslige
tilnærminger som Norsk psykomotorisk fysioterapi (NPMF) har i denne tjenesten.
Metode: En kvalitativ studie med semistrukturert intervju ble valgt som metode. Utvalget besto av fem erfarne helsesykepleiere med ulik ansiennitet ansatt i skolehelsetjenester ved videregående skoler. Datainnsamling og analysen av datamaterialet ble utført i henhold til Malteruds systematisk tekstkondensering (STC).
Resultater: Skolehelsetjenestens tilbud til elever med psykiske helseplager gjennomføres teoretisk med klasseromsundervisning i det forebyggende arbeidet og som støttesamtaler ved oppfølging. Fysisk aktivitet vektlegges for å bidra til bedre psykisk helse. Kroppslige tilnærminger, med kroppen som et sansende og erfarende subjekt, er ikke inkludert i tilbudet. Helsesykepleierne har i liten grad kjennskap til NPMF og hvordan tilnærmingen anvendes i praksis. På bakgrunn av dette blir heller ikke psykomotoriske fysioterapeuter brukt i oppfølging av elever med psykiske helseplager i videregående skole. Tjenesten er rettet inn mot kognitiv tilnærming både i forebygging og oppfølging.
Konklusjon: Psykomotoriske fysioterapeuter er fraværende i skolehelsetjenestens tilbud for elever med psykiske helseutfordringer og kroppslige plager. Det kommer heller ikke fram i retningslinjer og offentlige planer at kroppslige tilnærminger, slik NPMF representerer, kan være et aktuelt tiltak på lik linje som samtalebaserte og psykoedukative tiltak. Det kan tyde på at planarbeid og profesjonsutøvere i skolehelsetjenesten er preget av en biomedisinsk, dualistisk kroppsforståelse. Elever går derfor glipp av et helhetlig tilbud, ettersom kroppslige tilnærminger ikke har en plass i skolehelsetjenesten.
Beskrivelse
Masteroppgave i klinisk fysioterapi, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen