Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBergseth, Astrid
dc.date.accessioned2021-08-31T08:24:05Z
dc.date.available2021-08-31T08:24:05Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2771866
dc.descriptionMasteroppgave i klinisk sykepleie, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDette er en studie om hvordan norsk intensivsykepleieutdanning har posisjonert seg om ivaretakelse av intensivsykepleieren. Bakgrunnen for studien er en undring over at jeg ikke har fått undervisning om ivaretakelse av intensivsykepleieren i min intensivsykepleieutdanning. Studien er basert på antakelse om at den medisinske logikken som har dominert i norsk grunnutdanning i sykepleie, blir reprodusert i intensivsykepleieutdanninger og bidrar til å forklare at det er lite rom for humanistiske fag som ivaretakelse av intensivsykepleieren. Antakelsen er undersøkt i lys av den franske sosiologen Pierre Bourdieus reproduksjonsteori og praxeologisk vitenskapsteori. Analysene som er basert på praxeologisk registrantanalyser av forslag til rammeplaner, rammeplaner, fagplaner, studieplaner og emnebeskrivelser for norsk intensivsykepleieutdanninger, viser at uavhengig av hvilken posisjon dokumentene har, posisjonerer de seg nesten ikke om ivaretakelse av intensivsykepleieren. Den første rammeplanen for norsk sykepleieutdanning, hvor naturvitenskapelige fag dominerer, er fra 1999 og har siden den gang hatt en dominerende plass i intensivsykepleieutdanninger. Før den tid hadde Norsk Sykepleieforbunds (NSF) forslag til rammeplan (1983 og 1998), som var dominert av humanvitenskapelige fag, en dominerende plass i norske intensivsykepleieutdanninger. Men selv om humanvitenskapelige fag var dominerende i NSFs forslag til rammeplaner, var det ikke mer posisjoneringer om ivaretakelse av intensivsykepleieren i NSFs forslag enn i regjeringens rammeplan fra 1999. Den medisinske logikken som har dominert i grunnutdanninger i sykepleie, blir reprodusert i intensivsykepleieutdanninger. Men den medisinske logikken som er dominerende i rammeplanene fra 1999 og 2005, og som har nedfelt seg i fagplaner og studieplaner, kan ikke forklare at det er lite fokus på ivaretakelse av intensivsykepleieren i det pedagogiske feltet som dokumentene agerer i.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectintensivsykepleieren_US
dc.subjectivaretakelseen_US
dc.subjectintensivsykepleieutdanningen_US
dc.subjectpraxeologien_US
dc.subjecthabitusen_US
dc.subjectreproduksjonsteorien_US
dc.subjectBourdieuen_US
dc.subjectrammeplaneren_US
dc.titleIvaretakelse av intensivsykepleieren: En praxeologisk studie om intensivsykepleieutdanningens posisjoneringer til ivaretakelse av intensivsykepleierenen_US
dc.title.alternativeProtecting the critical care nurse: A Norwegian praxeological study of the critical care nurse programme’s approach to safeguarding the critical care nurseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMKS591en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal