Ivaretakelse av intensivsykepleieren: En praxeologisk studie om intensivsykepleieutdanningens posisjoneringer til ivaretakelse av intensivsykepleieren
Abstract
Dette er en studie om hvordan norsk intensivsykepleieutdanning har posisjonert seg om ivaretakelse av intensivsykepleieren. Bakgrunnen for studien er en undring over at jeg ikke har fått undervisning om ivaretakelse av intensivsykepleieren i min intensivsykepleieutdanning. Studien er basert på antakelse om at den medisinske logikken som har dominert i norsk grunnutdanning i sykepleie, blir reprodusert i intensivsykepleieutdanninger og bidrar til å forklare at det er lite rom for humanistiske fag som ivaretakelse av intensivsykepleieren. Antakelsen er undersøkt i lys av den franske sosiologen Pierre Bourdieus reproduksjonsteori og praxeologisk vitenskapsteori. Analysene som er basert på praxeologisk registrantanalyser av forslag til rammeplaner, rammeplaner, fagplaner, studieplaner og emnebeskrivelser for norsk intensivsykepleieutdanninger, viser at uavhengig av hvilken posisjon dokumentene har, posisjonerer de seg nesten ikke om ivaretakelse av intensivsykepleieren. Den første rammeplanen for norsk sykepleieutdanning, hvor naturvitenskapelige fag dominerer, er fra 1999 og har siden den gang hatt en dominerende plass i intensivsykepleieutdanninger. Før den tid hadde Norsk Sykepleieforbunds (NSF) forslag til rammeplan (1983 og 1998), som var dominert av humanvitenskapelige fag, en dominerende plass i norske intensivsykepleieutdanninger. Men selv om humanvitenskapelige fag var dominerende i NSFs forslag til rammeplaner, var det ikke mer posisjoneringer om ivaretakelse av intensivsykepleieren i NSFs forslag enn i regjeringens rammeplan fra 1999. Den medisinske logikken som har dominert i grunnutdanninger i sykepleie, blir reprodusert i intensivsykepleieutdanninger. Men den medisinske logikken som er dominerende i rammeplanene fra 1999 og 2005, og som har nedfelt seg i fagplaner og studieplaner, kan ikke forklare at det er lite fokus på ivaretakelse av intensivsykepleieren i det pedagogiske feltet som dokumentene agerer i.
Description
Masteroppgave i klinisk sykepleie, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen