Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNøttum, Bjørn
dc.date.accessioned2021-08-31T07:36:36Z
dc.date.available2021-08-31T07:36:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2771846
dc.descriptionMasteroppgave i organisasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandeten_US
dc.description.abstractÅr 2000 markerer på mange måter et tidsskille i norsk skole da OECD sin PISA-undersøkelse ble gjennomført for første gang i Norge. I ettertid har dette blitt kalt PISA-sjokket, fordi undersøkelsen slo fast at norske elever presterte dårlig sammenlignet med elever i andre land. Noen år etter ble det norske kvalitetsvurderingssystemet etablert, og Nasjonale prøver ble gjennomført for første gang i 2004. Denne masteroppgaven tar for seg tiåret før år 2000, og vil gjennom diskursiv analyse vise hvordan konkrete politiske ideer om kvalitet kommer frem i sentrale, politiske styringsdokumenter.Endringene i utdanningssektoren skjedde samtidig med andre store samfunnsendringer, blant annet med overgang fra regel- til mål- og resultatstyring i statsforvaltningen. Kvalitet eksisterte som fenomen i skolen også før 1990-tallet, men masteravhandlingen viser at hvordan vi snakker om og behandler kvalitet har endret seg de siste 30 årene. Noe av bakgrunnen for denne endringen kan man finne i diskursen hos politiske styringsmyndigheter. Den politiske diskursen blir i avhandlingen analysert som ideer, der noen ideer åpent diskuteres og debatteres, mens andre ideer er underforståtte og noe som bli tatt for gitt. Prosjektet peker avslutningsvis på viktigheten av at det norske kvalitetsvurderingssystemet for grunnutdanningen måler kvalitet i et helhetlig perspektiv. Spørsmålet er om systemet slik det foreligger i dag, er egnet til dette formålet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectorganisasjonen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectkvalitetsvurderingssystemeten_US
dc.subjectgrunnopplæringenen_US
dc.titleDet norske kvalitetsvurderingssystemet – om «kvalitet» i grunnopplæringenen_US
dc.title.alternativeThe Norwegian quality assessment system – about «quality» in primary and secondary education and trainingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMR691en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal