Elva er farlig, hvis du ikke kan svømme: Lærere og miljøarbeideres fortelling om krenkelser fra elever.
Abstract
Hvordan det arter seg når barn krenker lærere og miljøarbeidere i skolen, og hva ansatte trenger for å finne styrke til å bli på jobb er hovedtema i denne oppgaven. Det har vært en signifikant økning i vold mot ansatte i skolen de senere år. Dette er utfordrende, ikke bare for den ansatte som utsettes for dette, men også for både elever og ansattes psykososiale arbeidsmiljø.
Dette er en kvalitativ studie hvor jeg har intervjuet ni miljøarbeidere og lærere i barneskolen. Formålet har vært å kartlegge hvordan ansatte i skolen opplever å bli utsatt for psykisk vold og krenkelser i klasserommet, og hva de ansatte selv tenker at kan være beskyttende faktorer for om de klarer å stå i jobb eller ikke. Skolen er for alle. Også for de av våre elever som har en uttrykksmåte som det kan være vanskelig både å forstå og håndtere. Skolen må ha gode systemer for å hjelpe lærerne og miljøarbeiderne som blir utsatt for dette, sånn at de igjen er i stand til å håndtere det.
Informantene i denne studien opplever det å bli utsatt for krenkende språkbruk som svært belastende, men de føler at de er i stand til å håndtere det hvis de får hjelp og støtte. Mine informanter forteller at for å mestre det trenger de å bli møtt på en god måte, både som menneske og som arbeidstaker. Behovet for å bli møtt som menneske dreier seg om å få lov til å uttrykke seg når de er leie seg, frustrerte, sinte og motløse, og å bli møtt med forståelse. Behovet for å bli møtt som arbeidstaker dreier seg om kompetanseheving, veiledning, flere ansatte i klasserommet, bedre tid til nødvendige møter eller assistanse når de har elever som utagerer. Mine informanter forteller at leder er viktig, men at måten kollegaene du jobber tett sammen med støtter deg på er viktigst. Jeg tenker at det er en kollektiv kompetanse rektor må legge til rette for. Jeg har avslutningsvis drøftet hvordan jeg tenker at perspektiver innenfor transformasjonsledelse og distribuert ledelse kan være nyttige i arbeidet med dette.
Description
Masteroppgave i organisasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet