Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBakke, Lena Markhus
dc.date.accessioned2021-08-27T11:17:58Z
dc.date.available2021-08-27T11:17:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2771564
dc.descriptionMasteroppgave i organisasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandeten_US
dc.description.abstractHvordan det arter seg når barn krenker lærere og miljøarbeidere i skolen, og hva ansatte trenger for å finne styrke til å bli på jobb er hovedtema i denne oppgaven. Det har vært en signifikant økning i vold mot ansatte i skolen de senere år. Dette er utfordrende, ikke bare for den ansatte som utsettes for dette, men også for både elever og ansattes psykososiale arbeidsmiljø. Dette er en kvalitativ studie hvor jeg har intervjuet ni miljøarbeidere og lærere i barneskolen. Formålet har vært å kartlegge hvordan ansatte i skolen opplever å bli utsatt for psykisk vold og krenkelser i klasserommet, og hva de ansatte selv tenker at kan være beskyttende faktorer for om de klarer å stå i jobb eller ikke. Skolen er for alle. Også for de av våre elever som har en uttrykksmåte som det kan være vanskelig både å forstå og håndtere. Skolen må ha gode systemer for å hjelpe lærerne og miljøarbeiderne som blir utsatt for dette, sånn at de igjen er i stand til å håndtere det. Informantene i denne studien opplever det å bli utsatt for krenkende språkbruk som svært belastende, men de føler at de er i stand til å håndtere det hvis de får hjelp og støtte. Mine informanter forteller at for å mestre det trenger de å bli møtt på en god måte, både som menneske og som arbeidstaker. Behovet for å bli møtt som menneske dreier seg om å få lov til å uttrykke seg når de er leie seg, frustrerte, sinte og motløse, og å bli møtt med forståelse. Behovet for å bli møtt som arbeidstaker dreier seg om kompetanseheving, veiledning, flere ansatte i klasserommet, bedre tid til nødvendige møter eller assistanse når de har elever som utagerer. Mine informanter forteller at leder er viktig, men at måten kollegaene du jobber tett sammen med støtter deg på er viktigst. Jeg tenker at det er en kollektiv kompetanse rektor må legge til rette for. Jeg har avslutningsvis drøftet hvordan jeg tenker at perspektiver innenfor transformasjonsledelse og distribuert ledelse kan være nyttige i arbeidet med dette.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectorganisasjonen_US
dc.subjectmiljøarbeidereen_US
dc.subjectlærereen_US
dc.subjectkrenkelseen_US
dc.titleElva er farlig, hvis du ikke kan svømme: Lærere og miljøarbeideres fortelling om krenkelser fra elever.en_US
dc.title.alternativeThe river is dangerous, if you can`t swim: Teachers and assistants story of abuse by students.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMR691en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal