dc.contributor.author | Salvesen, Elin Sæterøy | |
dc.date.accessioned | 2021-08-26T11:31:11Z | |
dc.date.available | 2021-08-26T11:31:11Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2771399 | |
dc.description | Masteroppgave i organisasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.description.abstract | Studien handler om implementering av reformer i skolen. Utgangspunktet er utdanningsreformen Fagfornyelsen, som trådte i kraft høsten 2020. Det er brukt diskursanalytisk undersøkelsesmetode. Formålet er å finne hva diskursene i et lærerteam ved en videregående skole kan fortelle om implementeringsprosessen. Innsamlingsmetode er gruppeintervju, individuelle intervjuer og innsyn i dokumenter produsert av teamet. Rammen for analysen er satt sammen av kritisk diskursanalyse og teorier knyttet til læreplaner, translasjon, implementering og endringsledelse. Drøftingen peker mot at det å kjenne de viktigste diskursene og språket til de som skal gjøre reformen om til praksis, kan være en nøkkel til god implementering. Det samme kan det å kjenne og involvere de som er translatører i organisasjonen. Den peker også på at det kan påvirke implementeringen positivt dersom man skaper gode vilkår for samarbeid og profesjonsfellesskap, fordi man får man gode arenaer for å ha åpne dialoger og skape felles forståelse | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | organisasjon | en_US |
dc.subject | fagfornyelse | en_US |
dc.title | Å sette ord på en læreplanreform: En analyse av diskursene i et lærerteam som er i gang med å gjøre fagfornyelsen om til praksis | en_US |
dc.title.alternative | Curriculum reform, in the words of those who will perform it | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MR691 | en_US |