Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSalvesen, Elin Sæterøy
dc.date.accessioned2021-08-26T11:31:11Z
dc.date.available2021-08-26T11:31:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2771399
dc.descriptionMasteroppgave i organisasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandeten_US
dc.description.abstractStudien handler om implementering av reformer i skolen. Utgangspunktet er utdanningsreformen Fagfornyelsen, som trådte i kraft høsten 2020. Det er brukt diskursanalytisk undersøkelsesmetode. Formålet er å finne hva diskursene i et lærerteam ved en videregående skole kan fortelle om implementeringsprosessen. Innsamlingsmetode er gruppeintervju, individuelle intervjuer og innsyn i dokumenter produsert av teamet. Rammen for analysen er satt sammen av kritisk diskursanalyse og teorier knyttet til læreplaner, translasjon, implementering og endringsledelse. Drøftingen peker mot at det å kjenne de viktigste diskursene og språket til de som skal gjøre reformen om til praksis, kan være en nøkkel til god implementering. Det samme kan det å kjenne og involvere de som er translatører i organisasjonen. Den peker også på at det kan påvirke implementeringen positivt dersom man skaper gode vilkår for samarbeid og profesjonsfellesskap, fordi man får man gode arenaer for å ha åpne dialoger og skape felles forståelseen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectorganisasjonen_US
dc.subjectfagfornyelseen_US
dc.titleÅ sette ord på en læreplanreform: En analyse av diskursene i et lærerteam som er i gang med å gjøre fagfornyelsen om til praksisen_US
dc.title.alternativeCurriculum reform, in the words of those who will perform iten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMR691en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal