Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLie, Britt Karin Sørhus
dc.date.accessioned2021-08-26T09:06:39Z
dc.date.available2021-08-26T09:06:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2771339
dc.descriptionMasteroppgave i organisasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandeten_US
dc.description.abstractI denne studien har formålet vært å fordype seg i hvordan avdelingsleder i videregående skole jobber med fagfornyelsen. Jeg har også undersøkt hvilke erfaringer de har gjort seg så langt i dette arbeidet. Denne kvalitative studien er gjennomført i ulike videregående skoler i en fylkes kommune. Jeg har her brukt semistrukturerte intervju som metode for datainnsamling. Infor mantene i min studie er avdelingsledere i videregående skole. De har alle ansvar for å ta del i arbeidet med oversetting og implementering av fagfornyelsen. I oppgaven drøfter jeg min tolk ning og analyse av funn opp mot translasjonsteori (Røvik, 2007), implementeringsteori ((Ro land, 2017; Fixsen et al. 2005), elevsentrert skoleledelse (Robinson, 2016) og tidligere forsk ning. Det utkrystalliserte det seg tre hovedfunn, for hvordan avdelingsleder jobber med over setting og implementering av fagfornyelsen. Først hovedfunn sier noe om hvordan avdelings leder jobber gjennom skolens organisasjonsstruktur og kultur, og på den måten sikrer at en kollektivt driver frem oversetting og implementering på en tilpasset og engasjerende måte. Ho vedfunn to viser at avdelingsleder jobber gjennom kommunikasjon og kommunikasjonsforbin delser (Roland, 2017; Fixsen et al. 2005) og på den måten sikres tilpasset kommunikasjon, ho vedsakelig basert på muntlig kommunikasjon. Tredje hovedfunn er at avdelingsleder jobber gjennom prosessarbeid som gjør at en stadig er utviklingsorientert og konkret i oversetting og implementering. Det var også et hovedfunn i forhold til erfaring med arbeidet så langt. Kunn skap knyttet til ledelse, fagfornyelsen og personal tredde frem som en sentral erfaring i dette arbeidet. Funn tyder på at mer evidensbasert kunnskap relatert til elev kan trekkes mer inn i dette arbeidet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectorganisasjonen_US
dc.subjectfagfornyelseen_US
dc.titleAvdelingsleders arbeid med oversetting og implementering av fagfornyelsen i videregående skoleen_US
dc.title.alternativeWork performed by department heads to translate and implement the subject renewal in upper secondary schooen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMR691en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal