Avdelingsleders arbeid med oversetting og implementering av fagfornyelsen i videregående skole
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2771339Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne studien har formålet vært å fordype seg i hvordan avdelingsleder i videregående skole jobber med fagfornyelsen. Jeg har også undersøkt hvilke erfaringer de har gjort seg så langt i dette arbeidet. Denne kvalitative studien er gjennomført i ulike videregående skoler i en fylkes kommune. Jeg har her brukt semistrukturerte intervju som metode for datainnsamling. Infor mantene i min studie er avdelingsledere i videregående skole. De har alle ansvar for å ta del i arbeidet med oversetting og implementering av fagfornyelsen. I oppgaven drøfter jeg min tolk ning og analyse av funn opp mot translasjonsteori (Røvik, 2007), implementeringsteori ((Ro land, 2017; Fixsen et al. 2005), elevsentrert skoleledelse (Robinson, 2016) og tidligere forsk ning. Det utkrystalliserte det seg tre hovedfunn, for hvordan avdelingsleder jobber med over setting og implementering av fagfornyelsen. Først hovedfunn sier noe om hvordan avdelings leder jobber gjennom skolens organisasjonsstruktur og kultur, og på den måten sikrer at en kollektivt driver frem oversetting og implementering på en tilpasset og engasjerende måte. Ho vedfunn to viser at avdelingsleder jobber gjennom kommunikasjon og kommunikasjonsforbin delser (Roland, 2017; Fixsen et al. 2005) og på den måten sikres tilpasset kommunikasjon, ho vedsakelig basert på muntlig kommunikasjon. Tredje hovedfunn er at avdelingsleder jobber gjennom prosessarbeid som gjør at en stadig er utviklingsorientert og konkret i oversetting og implementering. Det var også et hovedfunn i forhold til erfaring med arbeidet så langt. Kunn skap knyttet til ledelse, fagfornyelsen og personal tredde frem som en sentral erfaring i dette arbeidet. Funn tyder på at mer evidensbasert kunnskap relatert til elev kan trekkes mer inn i dette arbeidet.
Beskrivelse
Masteroppgave i organisasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet