Mellom styring og ressurs: En kvalitativ studie av Utdanningsdirektoratets rolle i norsk barnehagesektor
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2771106Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Problemstillingen i dette forskningsprosjektet tar sikte på å forklare barnehagestyreres opplevelse- og forståelse av Udir sine verktøy for kvalitet, og hvordan disse påvirker styrerrollen og kvaliteten i norske barnehager. Er dette frivillige, tilgjengelige ressurser for kvalitetsarbeid i barnehagen, eller offentlige virkemidler, for styring og kontroll? Jeg har valgt en kvalitativ tilnærming, med forskningsintervju som metode. Undersøkelsen er en case- studie, der informantene er seks barnehagestyrere, som til sammen representerer fire ulike barnehageeiere. Studiens teoretiske grunnlag er rettet mot ledelse som funksjon, offentlige styringsstrukturer og et translasjonsteoretisk perspektiv på implementering. Funnene i studien viser at barnehagestyrere har tillit til at det som presenteres på Udir sine nettsider er kvalitetssikret og oppdatert. De fleste verktøyene oppleves som frivillige tiltak, for kvalitetsutvikling i barnehagen. Noen av verktøyene tar likevel form som hierarkisk standardisering og rammestyring, noe som bidrar til å redusere styrernes autonomi og mulighet til å benytte profesjonelt skjønn. Udir sine standardiserte kvalitetsverktøy stimulerer styrerne til innsats innenfor faglig ledelse og endrings- og utviklingsarbeid. Dette ser igjen ut til å bidra til mer likeverdig kvalitet i norske barnehager. Studien viser forskjeller mellom store barnehageeierorganisasjoner og mindre barnehageeiere. Så lenge norske barnehagestyrere kan forholde seg til Utdanningsdirektoratet sine nettsider, som en ressursbank med frivillige kvalitetsverktøy, så står grasrotautonomien og profesjonsverdiene sterkt. Det er i skjæringspunktet mellom frivillighet og tvang at balansen mellom styring og ressurs utfordres
Beskrivelse
Masteroppgave i organisasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen