Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHagen, Fredrik Stenhjem
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-08-20T08:31:39Z
dc.date.available2021-08-20T08:31:39Z
dc.date.created2021-07-07T10:46:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationHagen, F. S. (2021). Norske elevers konseptualisering av rasismebegrepet. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 7, 147-162.en_US
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770484
dc.description.abstractDenne artikkelen presenterer en studie av hvordan norske elever konseptualiserer rasismebegrepet basert på fokusgruppeintervjuer med elever på ungdomstrinnet. Studien tar utgangspunkt i ideen om at det finnes en rekke ulike måter å definere begrepet rasisme på, og at disse ulike måtene medfører ulik forståelse av hvordan rasisme materialiseres i samfunnet. Undersøkelsen viser at de sentrale momentene i elevenes rasismebegrep er at rasisme for dem har et uklart epistemologisk grunnlag, at det har et individuelt utgangspunkt og at dagens Norge er et post-rasistisk samfunn. Denne konseptualiseringen av rasismebegrepet gjør at elevene velger å beskrive sentrale potensielt rasistiske hendelser i samtiden som ikke-rasistiske.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectrasismeen_US
dc.subjectantirasismeen_US
dc.subjecthøyreekstremismeen_US
dc.subjectkritisk pedagogikken_US
dc.titleNorske elevers konseptualisering av rasismebegrepeten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 Fredrik Stenhjem Hagenen_US
dc.source.pagenumber147-162en_US
dc.source.volume7en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikken_US
dc.identifier.doi10.23865/ntpk.v7.2269
dc.identifier.cristin1920632
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal