Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNetland, Bjørg-Kristine Osland
dc.date.accessioned2021-08-13T06:46:05Z
dc.date.available2021-08-13T06:46:05Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2767674
dc.descriptionMaster i Barne- og ungdomslitteratur Avdeling for lærerutdanningen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan følelser blir fremstilt i et utvalg skjønnlitteratur for barn, og hvilken betydning bøkene kan ha for barns emosjonelle utvikling. Hensikten er å undersøke fremstillingen av følelser i barnelitteratur, uavhengig av om forfatteren har hatt et målrettet fokus på følelser eller ikke. Kriteriene for utvalget handler dermed ikke om følelser eller tematikk, men heller om bøkenes målgruppe, utgivelsesår og mottatte litteraturpriser. De utvalgte bøkene er Joakim (1979) av Tormod Haugen, Salamanderryttaren (1999) av Erna Osland og Tonje Glimmerdal (2009) av Maria Parr. Følelser i bøkene er analysert med bruk av teori om litterære karakterer og litterære virkemidler, i tillegg til psykologisk teori om følelser. Gjennom litterær analyse ser jeg etter elementer i tekstene som viser følelser. Funnene viser at tanker, dialoger, kroppsspråk, fysiske smerter og omgivelser er sentralt for fremstillingen. Basert på funnene reflekterer jeg videre rundt betydningen bøkene kan ha for barns emosjonelle utvikling. Gjennom bøkenes eksemplifisering av emosjonelle ferdigheter, som mentalisering, følelsesbevissthet og følelsesregulering, kan barn reflektere rundt og oppdage strategier for å selv håndtere følelser. Videre kan bøkene gi barn trygge rom for å utforske, i tillegg til å utvide sitt eget følelsesmessige erfaringsgrunnlag. Samtidig kan bøkenes fremstilling av følelser gi barn redskaper til å kunne oppdage sammenhenger mellom indre og ytre tilstander i seg selv og andre.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFølelsenes betydning i skjønnlitteratur for barn – en litterær analyse av tre barnebøkeren_US
dc.title.alternativeThe significance of emotions in children’s literature – a literary analysis of three children’s booksen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMBUL550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal