Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaugland, Iselin Tinjar
dc.date.accessioned2021-08-03T08:40:49Z
dc.date.available2021-08-03T08:40:49Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2765952
dc.descriptionHøgskulen på Vestlandet, Masteroppgave i Brannsikkerheten_US
dc.description.abstractI dag brukes en stor del av de forebyggende ressursene hos brannvesenet til tilsyn av særskilte brannobjekt. Det vurderes derfor som en fordel å kunne frigjøre noen av disse ressursene, som da vil kunne benyttes til andre forebyggende oppgaver. I denne oppgaven sees det derfor på muligheten for å organisere tilsyn av særskilte brannobjekt tilsvarende som for periodisk kontroll av kjøretøy. En slik organisering vil innebære at det er ansvarlige foretak som gjennomfører selve tilsynet; en periodisk bygningskontroll. Brannvesenet vil ut fra tilbakemeldingen fra det ansvarlige foretaket enten godkjenne eller ikke godkjenne bygget, eller eiers, brukers, eller virksomhetens system og dokumentasjon. Arbeidet med oppgaven har blant annet bestått i å gjennomføre spørreundersøkelse blant aktuelle aktører som arbeider med brannsikkerhet og blant eiendomsforvaltere. Det har også blitt samlet inn og gjennomgått 164 tilsynsrapporter fordelt på 28 utvalgte bygg. For å kunne underbygge resultatene fra spørreundersøkelsene og funnene fra gjennomgangen av tilsynsrapportene, har det vært nødvendig med et dyptgående studie av relevant litteratur som lover, forskrifter og veiledninger. I tillegg har det blitt gjort beregning av bruttoutgifter til brannvesenets forebyggende avdeling. Samlet danner dette grunnlag for å vurdere om en periodisk bygningskontroll kan være aktuelt. Det konkluderes med at en tilsvarende organisering av periodisk bygningskontroll som for periodisk kjøretøykontroll vil være mulig. Det vurderes at dette kan gjøres allerede i dag, for eksempel som en bistand til brannvesenets branntilsyn, med bygg som brannvesenet ikke har kapasitet til å prioritere. Dersom det skal gjennomføres periodisk bygningskontroll i stor skala bør derimot ordlyden i dagens lovverk justeres. Periodisk bygningskontroll kan også utvides til å inkludere flere bygg enn bare særskilte brannobjekt, men dette vil medføre at kommunestyret må vedta en lokal forskrift som åpner for tilsyn i en bestemt type byggverk. En organisering av branntilsynet som periodisk bygningskontroll, vil ha både fordeler og ulemper. De viktigste fordelene er at det vil frigjøre ressurser fra brannvesenets forebyggende avdeling som kan benyttes på andre forebyggende oppgaver, samt at det vil være større mulighet for å utvide ordningen med periodisk bygningskontroll til å inkludere flere bygg. I tillegg vil mye av kostnaden med oppfølging av branntilsyn flyttes fra kommunene til byggeiere. For byggeierne vil det nå lønne seg å ha brannsikkerheten i orden, og byggeiere som ikke har brannsikkerheten i orden vil ikke koste kommunen like mye penger. En ulempe er at erfaringsoverføringen fra tilsynspersonell til beredskapsavdelingen i brannvesenet vil kunne svekkes, og det må derfor sikres at denne ivaretas. Ut fra undersøkelsene som er gjort vurderes det at en lignende organisering av periodisk bygningskontroll som for periodisk kjøretøykontroll, vil være en brannsikkerhetsmessig god løsning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titlePeriodisk bygningskontroll som alternativ til dagens tilsyn av særskilte brannobjekten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeING5002en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal