Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKlett, Sondre
dc.date.accessioned2021-06-29T10:44:15Z
dc.date.available2021-06-29T10:44:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2762278
dc.descriptionMaster i fysisk aktivitet og kosthald i eit skolemiljø Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett Institutt for idrett, kosthald og naturfag 28.05.2021en_US
dc.description.abstractKroppslig læring er et nytt læreplanbegrep i kroppsøving. Begrepet er knyttet til det nye kjerneelementet bevegelse og kroppslig læring, og handler om allsidig motorisk læring, utvikling av kroppsbevissthet og stimulering til bevegelsesglede. Kroppslig læring er et teoretisk begrep i læreplanen, som ikke er nærmere definert eller operasjonalisert i læreplantekstene. I denne studien ble det valgt en undersøkende tilnærming til dette begrepet gjennom utprøving av Pedagogisk gymnastikk. I pedagogisk gymnastikk er motoriske ferdigheter sentralt, og utfordrer elevene til å rulle, balansere og forflytte seg på ulike måter. I pedagogisk gymnastikk løser elevene bevegelsesutfordringer innenfor sine egne forutsetninger. Følgende problemstillinger ble formulert som utgangspunkt for prosjektet: Hvordan kan pedagogisk gymnastikk fremme kroppslig læring? Hvilke erfaringer har lærere og elever etter utprøving av pedagogisk gymnastikk? Utprøvingen gjennomføres som didaktisk aksjonsforskning i et profesjonsfellesskap bestående av to kroppsøvingslærere og meg som forsker i en barneskolekontekst. 56 elever på 4. trinn og 49 elever på 5.trinn deltar i aksjonen som en del av kroppsøvingslærerinformantenes ordinære kroppsøvingsundervisning. Aksjonen starter med at jeg som forsker og begge lærerinformantene søker en felles forståelse av begrepet kroppslig læring gjennom relevant litteratur. Deretter planlegges første undervisning i fellesskap. Undervisning gjennomføres for 5. trinnet hver onsdag og 4. trinnet hver torsdag i tre påfølgende uker. Refleksjoner og planlegging for ny undervisning skjer med informantene og meg som forsker, hver for seg. Datamaterialet består av et fokusintervju med 4 elever på 4.trinnet og et fokusintervju med 4 elever på 5.trinnet. Et dybdeintervju ble gjennomført med hver av kroppsøvingslærer-informantene. Noen elever rapporterer om, det jeg tolker som, subjektive opplevelser av å være i bevegelse når de løser bevegelsesutfordringer i pedagogisk gymnastikk, som kan knytte seg til kroppslig læring. Andre elever rapporterer om, det jeg tolker som, instrumentelle løsninger når de løser bevegelsesutfordringer som kan knytte seg til lærerens instruksjon. Lærerinformantene peker på kroppslig læring i undervisningen der innholdet er planlagt for at elevene skulle lære noe om den den grunnleggende ferdigheten statisk balanse. Elevene sine erfaringer som jeg tolker som kroppslig læring, er ikke i tråd med bevegelseskonseptene som studeres i pedagogisk gymnastikk. Lærerinformantene erfarer den pedagogiske gymnastikken som tilpasset de ulike forutsetningene i elevgruppen. Noen elever erfarer den pedagogiske gymnastikken som tidkrevende, når en skal lære seg ferdigheter. Andre elever rapporterer at den pedagogiske gymnastikken gjorde det lettere og tryggere å lære. På bakgrunn av funnene i aksjonen anbefales videre studier på hvordan kroppsøvingslærere planlegger for kroppslig læring i kroppsøvingsfaget.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkroppslig læringen_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectpedagogisk gymnastikken_US
dc.subjectsamarbeid i et profesjonsfellesskapen_US
dc.subjectaksjonsforskningen_US
dc.titleEn undersøkende tilnærming til kroppslig læring gjennom utprøving av pedagogisk gymnastikken_US
dc.title.alternativeAn investigative approach to embodied learning with a tryout of educational gymnasticsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMFAKS514en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal