Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLillebø, Alexander Hvidsten
dc.date.accessioned2021-06-29T10:39:31Z
dc.date.available2021-06-29T10:39:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2762276
dc.descriptionMaster i fysisk aktivitet og kosthald i eit skolemiljø Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett Institutt for idrett, kosthald og naturfag 28.05.2021en_US
dc.description.abstractHensikten med studien er å fremme seks kroppsøvingslærere på videregående skole sine refleksjoner om hvordan de jobber med temaene dybdelæring og vurdering etter innføringen av Fagfornyelsen (heretter LK20). Studiens innledning bygger på en aktualisering av begrepene dybdelæring og vurdering for læring i lys av tidligere forskning på vurdering, endringsvilje hos lærere og lærerutdannere, og deler av LK20s oppbygning – både generelt og spesifikt for kroppsøvingsfaget. Teorigrunnlaget består av Black & Wiliams hovedprinsipper for formativ vurdering og vurdering for læring (heretter Vfl) og problematisering av hvordan dybdelæringsbegrepet, slik det er formulert i offentlige dokumenter, ikke er kompatibelt med kroppsøvingsfaget. Hverken Vfl eller dybdelæringsbegrepet er læringsteorier i seg selv, og ses i lys av sosiokulturell læringsteori – med særlig fokus på Vygotskys proksimale utviklingssone. Studien metodiske tilnærming er forankret i hermeneutisk vitenskapsteori. Problemstillingen besvares ved bruk av kvalitativ forskningsmetode i form av semistrukturelle intervju av seks kroppsøvingslærere på videregående skole. Transkripsjonene og analysene av disse danner grunnlag for resultatene, som drøftes mot tidligere forskning og teori. Hovedfunnene i studien er at både dybdelæringsbegrepet og vurderingsbegrepet med vekt på Vfl er vanskelig å forstå for lærerne i kroppsøvingsfaget, noe som delvis kan forklares med lite konsekvent, og varierende bruk av definisjonene på begrepene i offentlige dokumenter og læreplanen. En annen faktor som kan ha påvirket funnene er lærernes endringsvilje. Unge, uerfarne lærere har trolig lettere for å endre praksis enn eldre, mer erfarne lærere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleVurdering for læring og dybdelæring etter fagfornyelsenen_US
dc.title.alternativeAssessment for learning and deep learningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMFAKS514en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal