Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorByberg, Kristoffer
dc.date.accessioned2021-06-29T10:21:38Z
dc.date.available2021-06-29T10:21:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2761876
dc.descriptionMaster i fysisk aktivitet og kosthald i eit skolemiljø Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett Institutt for idrett, kosthald og naturfag 14.05.2021en_US
dc.description.abstractHelse blir ansett som et nasjonalpolitisk satsningsområde, og skolen blir sett på som gunstig arena for å bedre folkehelsen. Helse har vært en del av legitimeringsgrunnlaget for kroppsøvingsfaget fra tidligere av, og inngår i nyere legitimeringsdebatter hvor man har diskutert hvorvidt faget i større eller mindre grad, skal være rettet mot folkehelsen. Skolen har også innført nye læreplaner (LK20) hvor folkehelse og livsmestring er ett av tre nye tverrfaglige temaer som er knyttet til kroppsøvingsfaget. Hva helse er og kan være i faget, er imidlertid avhengig av hvordan vi forstår begrepet helse, og vil legge føringer for undervisningen knyttet til tematikken. Denne oppgaven drøfter helseaspektet i kroppsøvingsfaget sett fra et lærerperspektiv. Det er blitt gjennomført kvalitative dybdeintervju med fire kroppsøvingslærere hvor hensikten var å finne ut hvilke refleksjoner de gjorde seg rundt begrepet helse i kroppsøvingsfaget i tilknytning til det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Problemstillingen er som følger: Hvordan reflekterer et utvalg kroppsøvingslærere rundt begrepet helse med utgangspunkt i folkehelse og livsmestring? Datamaterialet ble bearbeidet gjennom en tematisk analyse, og blir presentert gjennom fire overordnede temaer: Helse generelt, kroppsøvingsfaget, elever og helse, og folkehelse og livsmestring. Teorigrunnlaget tar utgangspunkt i Antonovskys helseforståelse og hans inndeling i et smalere patogent og et bredere salutogent helseperspektiv. Med utgangspunkt i et salutogent perspektiv ble det lokalisert flere faktorer som benevnes som potensielle helseressurser i kroppsøvingsfaget. Resultatene viser at lærerne har en bred tilnærming til begrepet helse, hvor de inkluderer ulike aspekter knyttet til fysisk, psykisk og sosial helse. Med utgangspunkt i Antonovskys tenkning om opplevelse av sammenheng, vises det til at livslang bevegelsesglede og sosiale og demokratiske verdier kan knyttes opp til folkehelse og livsmestring i kroppsøving.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecthelseen_US
dc.subjectfolkehelse og livsmestringen_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectAntonovskyen_US
dc.subjectpatogent perspektiven_US
dc.subjectsalutogent perspektiven_US
dc.subjectopplevelse av sammenhengen_US
dc.titleKroppsøving, helse og «folkehelse og livsmestring»en_US
dc.title.alternativePhysical education, health and «public health and life skills»en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMFAKS514en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal