Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHardie, Sigrid Johanne Eikeland
dc.date.accessioned2021-06-29T10:10:46Z
dc.date.available2021-06-29T10:10:46Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2761869
dc.descriptionMaster i fysisk aktivitet og kosthald i eit skolemiljø Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett Institutt for idrett, kosthald og naturfag 28.05.2021en_US
dc.description.abstractFysisk aktiv læring (FAL) er en undervisningsmetode som i de senere årene har fått økt oppmerksomhet i skolen. FAL innebærer at elevene er fysisk aktive i læringsprosessen ved å integrere og kombinere fysisk aktivitet med faglig innhold i andre fag enn kroppsøving (DalySmith et al., 2020). Senter for fysisk aktiv læring ved Høgskolen på Vestlandet tilbyr lærere kompetanseutvikling i FAL gjennom en praksisbasert etter- og videreutdanning. Når en skole skal i gang med et utviklingsarbeid slik FAL- etter- og videreutdanningen medfører, har skoleledelsen, med rektor i spissen, en sentral rolle både i forhold til å igangsette og lede gjennomføringen av det. Studiens problemstilling er: Hvordan forstår rektor sin rolle som leder av lærernes kollektive kompetanseutvikling når lærerne deltar i en etter- og videreutdanning i fysisk aktiv læring (FAL)? Forskningsspørsmålene som ble stilt var: Hvorfor valgte rektor at skolen skulle delta i FAL-utdanningen? Hvordan støtter rektor lærerne i deres kompetanseutvikling? Hvordan ønsker rektor selv å bli støttet av høyskolemiljøet? Et kvalitativt studiedesign ble benyttet for å undersøke problemstillingen. Fem semistrukturerte dybdeintervjuer ble foretatt med rektorer på skoler der lærerne deltok i FALutdanningen høsten 2020. Datamaterialet ble videre analysert i lys av Braun og Clarkes (2006) tematiske analyse, og kodet og kategorisert i ulike temaer knyttet til problemstillingen. Samskapt læring og den samskapte læringsmodellen (Klev & Levin, 2021) ble benyttet som teoretisk rammeverk for å synliggjøre og diskutere samspillet som foregår mellom lærere, rektor, høyskolemiljøet og andre eksterne aktører i en utviklingsprosess. Ledelsesteori bidro til å fremheve ulike sider ved lederrollen. Teori om hvordan læring foregår i organisasjoner poengterer at endring og utvikling av egen praksis ikke er en enkel prosess, og avhenger av et komplekst samspill av ulike faktorer. Hovedfunnene fra studien viste at rektorene oppfattet egen lederrolle som sentral for å få til et vellykket utviklingsarbeid i skolen. For å støtte lærerne i deres kompetanseutvikling viste funnene videre at rektors rolle innebar å inspirere, legge til rette for og selv delta i kompetanseutvikling. Rektorenes motivasjon for at skolen skulle delta i FAL-utdanningen var sterkt knyttet til rektorenes egne verdier og holdninger til fysisk aktivitet, helse og læring, III samt at de så en tydelig kobling mellom FAL-utdanningens mål og visjoner og skolens overordnede mål og læreplan. Lærernes positive holdning til FAL var også avgjørende for valget om å delta i utdanningen, og lærernes medbestemmelse ble videre trukket frem som en grunnleggende forutsetning for den kollektive kompetanseutviklingen. Rektorene ønsket støtte fra høyskolemiljøet i form av et langsiktig samarbeid, samt at ledersamlingene ble videreført. I tillegg ønsket rektorene gjerne å legge til rette for lærer-utveksling til andre FALskoler for å videreføre skolens arbeid med FAL.en_US
dc.description.abstractAbstract Physically Active Learning (PAL) is a teaching method that in recent years has received increased attention in schools. PAL means that students are physically active during the learning process by integrating and combining physical activity with academic content in subjects other than physical education (Daly-Smith et al., 2020). The Center for Physically Active Learning at Western Norway University College offers teachers continued professional development in PAL through a practice-based education program. When a school is to start a professional development program such as the PAL continuing education entails, the school administration, with the principal at the helm, has a central role both in relation to initiating and leading its implementation. The study’s research question is: How do principals understand their role as a leader when the teachers participate in a continued professional development program in PAL? The research questions that were asked were: Why did the principal decide that the school should participate in the PAL education? How does the principal support the teachers in their continued professional development? How does the principal himself want to be supported by the university college environment? A qualitative study design was used to investigate these research questions. Five semistructured in-depth interviews were conducted with principals of schools where teachers participated in the PAL education in the autumn of 2020. The data material was further analyzed in light of Braun and Clarke's (2006) thematic analysis, and coded and categorized into various topics related to research question. Co-created learning and the co-created learning model (Klev & Levin, 2021) were used as a theoretical framework for highlighting and discussing the interaction that takes place between teachers, the principal, the university community and other external actors in a development process. Leadership theory helped to highlight different aspects of the leadership role. Theory of how learning takes place in organizations points out that changing and developing one's own practice is not a simple process and depends on a complex interplay of various factors. The main findings from the study showed that the principals perceived their own leadership role as central to achieving successful development work in the school. In order to support the teachers in their professional development, the findings further showed that the principal's V role involved inspiring, facilitating and even participating in professional development. The principals’ motivation for the school to participate in the PAL education was strongly linked to the principals’ own values and attitudes to physical activity, health and learning, and that they saw a clear link between the PAL education's goals and visions and the school's overall goals and curriculum. The teachers’ positive attitude towards PAL was also decisive for the choice to participate in the education, and the teachers’ participation was further highlighted as a basic prerequisite for the continued professional development. The principals wanted support from the university college community in the form of a long-term collaboration, and that the leadership meetings were continued. In addition, the principals wanted to facilitate teacher exchanges with other PAL schools to continue the school’s work with PAL.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectrektors rolleen_US
dc.subjectkompetanseutviklingen_US
dc.subjectutviklingsarbeiden_US
dc.subjectfysisk aktiv læringen_US
dc.titleRektors rolle som leder av lærernes kollektive kompetanseutviklingen_US
dc.title.alternativeThe principal’s role as leader of the teachers continued professional developmenten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMFAKS514en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal