Studiet som kom til studentene: Rapport fra kompetansehevningsprogrammet i eldreomsorg, Finnøy kommune (2013). Et samarbeidsprosjekt mellom Finnøy kommune og Høgskolen Stord/Haugesund
Others
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/273766Utgivelsesdato
2015-01-08Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Rapporten beskriver et skreddersydd kompetansehevningsprogram innen eldreomsorg som en kommune bestilte fra en høyskole. Programmet gikk over 1 år og hadde fire hovedtema; etikk/juss, den friske eldre og det helsefremmende perspektivet, den syke eldre og demensomsorg. Undervisningsformer var forelesninger, gruppeveiledning og skiftelige arbeidskrav. All undervisning foregikk i kommunen. 10 studenter med varierende kompetanse deltok på studiet som var på 10 studiepoeng.
Prosjektet var spesielt og nyskapende ved at en høgskole ga et utdanningstilbud med studiepoeng ut fra opplevde behov i praksis. Erfaringene fra prosjektet viste at når praksis definerte læringsbehovet og den pedagogiske tenking var forankret i studentens egen praksis skjedde det relevant og spennende læring. Dette forutsatte tett samarbeid mellom aktørene både i planlegging, gjennomføring og evaluering av prosessen.