Effekten av fysisk aktivitet på akademisk prestasjon i skolen
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2729149Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formål. Målet med denne studien var å sammenligne og vurdere studier som har undersøkt effekten av fysisk aktivitet på akademisk prestasjon i skolen. Metode. Det ble utført systematisk litteratursøk i PubMed. Inkluderte RCT med objektiv måling av fysisk aktivitet, i intervensjoner med fysisk aktivitet og/eller trening. Fagfellevurderte og engelskpubliserte studier mellom år 2010-2020. Utfallsmålet var akademisk prestasjon hos barn og unge 6-18 år, og deltakerantallet var over 100. Resultat. Seks randomiserte kontrollerte studier ble inkludert. Tre av studiene fant en signifikant økning i akademisk prestasjon i intervensjonsgruppen(e), sammenlignet med kontrollgruppen. Tre av studiene fant ikke en signifikant økning i akademisk prestasjon i intervensjonsgruppen(e), sammenlignet med kontrollgruppen. Konklusjon. Det foreligger utilstrekkelig evidens på effekten av fysisk aktivitet på akademisk prestasjon. Metodiske ulikheter gir vanskeligheter med å sammenligne inkluderte studier, men ingen studier indikerte en negativ effekt av fysisk aktivitet på akademisk prestasjon.
Beskrivelse
Idrett, fysisk aktivitet og helse
Fakultetet for lærarutdanning, kultur og idrett
Emnekode: ID3-302
Innleveringsdato: 11.12.20