Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFluge, Therese Segadal
dc.date.accessioned2020-11-12T13:34:48Z
dc.date.available2020-11-12T13:34:48Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2687637
dc.description.abstractI hver barnebok eksisterer det et barn. Det kan enten være i tilretteleggingen av implisert barneleser, sentrale tematikker i det litterære verket, eller konkrete fremstillinger av barndom konstruert i en litterær karakter. Denne masteroppgaven setter lys på fremstillingen av barndom i to anerkjente barnebøker: Peter Pan av J.M. Barrie og J.K. Rowling sin Harry Potter og de vises stein, den første boken i den populære serien om Harry Potter. Utvalget består av to barnebøker konstruert i to forskjellige samfunn og historie perioder. Til tross for flere likhetstrekk mellom bøkene, er det gjennomgående og fundamentale forskjeller mellom Barrie og Rowling sine bøker i deres fremstilling av barndom. Formålet med denne oppgaven er å avdekke likheter og forskjeller i bøkenes framstilling av barndom, og danne en forståelse over hvordan bokens samtidssamfunn har en tilstedeværelse i forfatterens historie. For å kunne oppfatte hvordan barndom er implisert i historiene til Barrie og Rowling ble det gjennomført en litterær analyse som tok utgangspunkt i tre narrative strategier: 1) Fortelleren, 2) setting, og 3) hovedkarakter. Ved å utforske disse aspektene ved Peter Pan og Harry Potte og de Vises Stein, er det mulig å forstå hvordan den voksne fortelleren henviser seg til barneleseren, hvilke betydning den fantastiske verden har for barnet i boken, og til slutt hvordan hovedkarakteren er en refleksjon av forfatterens syn på barndom. Diskusjonen av fremstillingen av barndom i bøkene tar utgangspunkt i hva andre forskere har uttalt seg om perspektiver på barndom fra de aktuelle historiske periodene: det Edvardianske samfunnet for Peter Pan og samtiden som er aktuell for Harry Potter og de Vises Stein. Diskusjonen av funnene fra analysene viser at det er en tilstedeværelse av samfunnet i bøkene. Begge bøkene inneholder blant annet et idealisert barn. I Peter Pan, relatert til samfunnet i England fra tidlig 1900-tallet, er barnet fremstilt et barn med perfekte kvaliteter til en fremtidig voksen. Oppgaven viser også at i Rowling sin historie er barnet fremstilt som et unikt vesen, som bare ved å være seg selv skiller seg ut fra mengden. Dette er en typisk fremstilling av barnet i samtidsbarnebøker. Slike fremstillinger er tyder på at forfatterne har innlemmet deres samtidssamfunns verdier og perspektiver i deres barnebøker.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleThe Child in the Book. A comparative analysis of Peter Pan and Harry Potter and the Philosopher´s Stoneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber104en_US
dc.description.localcodeMBUL550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal