dc.contributor.author | Winje, Annette Kristoffersen | |
dc.contributor.author | Halland, Sissel Jeanette Aastvedt | |
dc.contributor.author | Nordlie, Randi Elisabeth | |
dc.contributor.author | Fjellanger, Liv Ingrid | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-09-18T10:44:20Z | |
dc.date.available | 2020-09-18T10:44:20Z | |
dc.date.created | 2020-08-13T11:14:43Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Winje, A. K., Halland, S. J. A., Nordlie, R. E., & Fjellanger, L. I. (2020). Profesjonssamtalen som danningsarena i barnehagelærerutdanningen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 6, 115-129. | en_US |
dc.identifier.issn | 2387-5739 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2678467 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen bygger på en kvalitativ studie fra en barnehagelærerutdanning i Norge, og handler om hvilke danningsdiskurser som trer frem i profesjonssamtalen, og hvilken betydning disse diskursene får for profesjonssamtalen som danningsarena i barnehagelærerutdanningen. Gjennom aksjonsforskning som forskningsstrategi og reanalyse som metode, har vi brukt studentenes utsagn som utgangspunkt for å se hvilke danningsdiskurser som trer frem i profesjonssamtalen. Våre funn viser at dialogiske drøftinger, fravær av kritisk dialog og en resultatrettet utdanningsdiskurs er fremtredende, og at disse utdanningsdiskursene kan være en utfordring for utdanningsinstitusjonens dannende rolle. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | diskurs | en_US |
dc.subject | dialog | en_US |
dc.subject | danning | en_US |
dc.subject | pedagogisk utdanning | en_US |
dc.title | Profesjonssamtalen som danningsarena i barnehagelærerutdanningen | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2020 Annette Kristoffersen Winje, Sissel Jeanette Aastvedt Halland, Randi Elisabeth Nordlie & Liv Ingrid Fjellanger | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 115-129 | en_US |
dc.source.volume | 6 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1865 | |
dc.identifier.cristin | 1823126 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |