Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLiland, Camilla Toppe
dc.date.accessioned2020-08-10T09:22:40Z
dc.date.available2020-08-10T09:22:40Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2671304
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap, fordypning i norsk, Campus Bergenen_US
dc.description.abstractLesing og arbeid med skjønnlitteratur er en stor del av norskfaget. Selv om læreplanen for norskfaget har ulike mål knyttet til dette arbeidet, som skal være oppnådde før fullført tiende årstrinn, er det opp til hver enkelt lærer å bestemme hvilke tekster og forfattere som skal brukes i undervisningen i skjønnlitteratur på ungdomstrinnet. Denne valgfriheten åpner opp for mange ulike praksiser. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke tre læreres praksis for å belyse, reflektere og besvare følgende problemstilling: «Hvilken skjønnlitteratur velger lærere å bruke på ungdomstrinnet, og hvilke kriterier legger lærere vekt på ved utvelgelsen av tekstene?» Studien bygger på et teoretisk grunnlag som i hovedsak handler om hvorfor vi skal lese skjønnlitteratur i skolen, hvilken skjønnlitteratur vi skal lese og litteraturens rolle i klasserommet. Studien har et hermeneutisk fenomenologisk forskningsdesign. Jeg har et fenomen jeg ønsker å undersøke, og undersøker det gjennom innsyn i lærere sine tanker, refleksjoner og erfaringer med fenomenet. Datamaterialet er hentet inn gjennom kvalitative intervju med tre lærere som alle arbeider på ungdomstrinnet. Funnene som kan hentes ut av datamaterialet tyder blant annet på at epikk er den hovedsjangeren som blir mest brukt av de tre lærerne, og at det i mindre grad blir brukt lyriske og dramatiske tekster. Det kommer også frem at lærerne er flinke til å variere mellom å bruke samtidslitteratur og klassikere. De tre lærerne legger vekt på flere ulike kriterier når de velger ut de skjønnlitterære tekstene til undervisningen. Dette er svært positivt, og det viser at disse lærerne virkelig påtar seg det ansvaret valgfriheten i Kunnskapsløftet gir dem. De tre lærerne reflekterer godt, og kan peke på hvorfor de valgte akkurat de tekstene som de har arbeidet med. Kriterier som de oppgir er ofte grunnet i elevene som skal lese tekstene, leselyst, tema, målform, læringspotensial, litterære krav, overordnete mål, og praktiske og økonomiske grunner.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleTre lærere sitt valg av skjønnlitteratur på ungdomstrinneten_US
dc.title.alternativeven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber79en_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal