Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBorge, Silje Knudsen
dc.date.accessioned2020-08-10T09:04:30Z
dc.date.available2020-08-10T09:04:30Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2671295
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap, Campus Bergenen_US
dc.description.abstractStudien fokuserer på å få innsikt og forståelse i lærere sine erfaringer omkring STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte) som tilpasset opplæring. Jeg tar for meg følgende problemstilling; Hvilke erfaringer har lærere på 3. trinn knyttet til bruk av STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte) som tilpasset opplæring i den første lese- og skriveundervisningen? Jeg har også utarbeidet tre forskningsspørsmål for å utdype problemstillingen: - Hvilke forutsetninger erfarer lærere er viktig for at STL+ skal fungere som en metode? - Hvordan tilpasser lærerne undervisningen gjennom STL+? - Hvilke didaktiske prosesser og pedagogiske vurderinger mener lærerne STL+ har innvirkning på? Hovedmålet med studien har hvert å få innsikt i læreres erfaringer og synspunkter, med en kvalitativ tilnærming som er hermeneutisk forankret. Jeg har benyttet meg av ulike teoretiske tilnærminger for å belyse og analysere min problemstilling, med hovedvekt på skrive- og leseopplæringen, teoretisk grunnlag for STL+ og tilpasset opplæring. For å få innsikt i hvilke erfaringer lærerne har med STL+ som tilpasset opplæring gjennomførte jeg dybdeintervju med tre lærere som arbeider på 3. trinn. Det transkriberte materialet utgjør datamaterialet i studien. Basert på datamaterialet utviklet jeg kategoriene; Målsetting med STL+, lærernes kompetanse knyttet til STL+, STL+ i undervisningen og vurdering av STL+. Jeg vil gjennom de nevnte forskningsspørsmålene vise til studiens viktigeste funn. Hvilke forutsetninger erfarer lærere er viktig for at STL+ skal fungere som en metode? Informantene trekker fram viktigheten av at lærere får dra på kurs for å kunne gjennomføre god undervisning med STL+. Informantene mener samtidig at de ikke trenger en formell kompetanse for å kunne anvende metoden STL+. Det kommer fram gjennom intervjuene at informantene i stor grad innehar kompetanse når de omtaler egen undervisningspraksis. Lærerne mener evnen til å knytte temaene elevene får i oppgave å skrive om til noe de har nok bakgrunnskunnskaper om som avgjørende for elevenes læring. Hvordan tilpasser lærerne undervisningen gjennom STL+? Lærerne benytter STL+ som en inkluderende aktivitet på skolen. Alle elevene foretar det samme, bruker det samme utstyret, og nesten alle holder på med samme oppgave, men ut fra deres nivå. Informantene legger vekt på at alle elever skal oppleve skriveglede når de anvende STL+. Målene elevene skal forholde seg til i undervisningen er definert i mengde tekst. Dette gjør at elevene trolig måler seg selv ut fra hvor mye en har klart å produsere og sannsynligvis ikke ut fra kvaliteten på det en har produsert. Informantene trekker fram talesyntesen, PC-en og at elevene kan produsere så mye tekst de klarer, som en form for tilpasset opplæring. Lærerne mener at mange av elevene tjener på å skrive på PC, ettersom finmotorikken kan være en utfordring. Læreren legger vekt på sin egen tilstedeværelse i elevenes læringsøyeblikk for god veiledning som avgjørende for elevenes læring. Selv om elevene ikke alltid velger riktig strategi for å skrive et ønsket ord, er det viktig at elevene selv får erfare, og gjøre feil for å lære hva som er rett. Lærerne mener at ved å anvende STL+ blir elevenes utfordringer, på et tidligere tidspunkt synlig for lærerne, og de kan da tilpasse undervisningen til den enkelte elev. For at den profesjonelle læreren skal kunne legge til rette på best mulig vis, bør pedagogikken styre teknologien med utgangspunkt i hvilke mål elevene skal nå og hva elevene har behov for å lære. Hvilke didaktiske prosesser og pedagogiske vurderinger mener lærerne STL+ har innvirkning på? Informantene har sterkt fokus på rettskriving, og hvor mye tekst elevene må ha klart å produsere i løpet av en undervisningssøkt. Informantene vurderer STL+ som metode ut fra elevenes evne til å undre og reflektere. Jeg mener at informantene i høy grad lykkes med å anvende STL+ som tilpasset opplæring i sin undervisning, og de er svært reflekterte omkring sine erfaringer på område.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLæreres erfaringer med STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte) som tilpasset opplæringen_US
dc.title.alternativeTeacher´s experiences with STL+ (write to read whith audio support) as customized trainingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber113en_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal