dc.contributor.author | Fjellanger, Liv Ingrid | |
dc.contributor.author | Halland, Sissel Aastvedt | |
dc.contributor.author | Nordlie, Randi Elisabeth | |
dc.contributor.author | Winje, Annette Kristoffersen | |
dc.date.accessioned | 2020-07-09T12:46:05Z | |
dc.date.available | 2020-07-09T12:46:05Z | |
dc.date.created | 2020-06-04T13:39:21Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Fjellanger, L. I., Halland, S., Nordlie, R., & Winje, A. (2020). Praksisnære profesjonssamtaler med studenter i barnehagelærerutdanningen. Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 5(1). | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-3047 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2661862 | |
dc.description.abstract | Artikkelen retter søkelyset mot hvilke kjennetegn som preger de formelle profesjonsinnrettede profesjonssamtalene med førsteårsstudenter i en barnehagelærerutdanning i Norge. Målet med samtalene er å bidra til barnehagelærerstudentenes profesjonsinnretting. Metodisk hviler studien på aksjonsforskning, men det er datamateriale fra fokusgruppesamtaler med barnehagelærerstudenter og pedagogikklærere som danner grunnlaget for denne artikkelen. Analysen viser at samtalene er preget av nærhet og støtte, spor av utfordringer og ønske om bekreftelser. Dette indikerer noen utfordringer, men også noen muligheter, som kan ligge i profesjonssamtalen med tanke på å fremme studentenes profesjonsinnretting. Funnene drøftes i lys av profesjons, - kommunikasjons, - og veiledningsteori. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Profesjonsinnretting | en_US |
dc.subject | barnehagelærerutdanning | en_US |
dc.subject | faglig utfordring | en_US |
dc.subject | kritisk tenkning | en_US |
dc.subject | Professional direction | en_US |
dc.subject | early childhood education institution | en_US |
dc.subject | professional challenges | en_US |
dc.subject | critical thinking | en_US |
dc.title | Praksisnære profesjonssamtaler med studenter i barnehagelærerutdanningen | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | ©2020 The author(s) | en_US |
dc.source.volume | 5 | en_US |
dc.source.journal | NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.2760 | |
dc.identifier.cristin | 1813858 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |