Praksisnære profesjonssamtaler med studenter i barnehagelærerutdanningen
Fjellanger, Liv Ingrid; Halland, Sissel Aastvedt; Nordlie, Randi Elisabeth; Winje, Annette Kristoffersen
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2661862Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Fjellanger, L. I., Halland, S., Nordlie, R., & Winje, A. (2020). Praksisnære profesjonssamtaler med studenter i barnehagelærerutdanningen. Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 5(1). https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.2760Sammendrag
Artikkelen retter søkelyset mot hvilke kjennetegn som preger de formelle profesjonsinnrettede profesjonssamtalene med førsteårsstudenter i en barnehagelærerutdanning i Norge. Målet med samtalene er å bidra til barnehagelærerstudentenes profesjonsinnretting. Metodisk hviler studien på aksjonsforskning, men det er datamateriale fra fokusgruppesamtaler med barnehagelærerstudenter og pedagogikklærere som danner grunnlaget for denne artikkelen. Analysen viser at samtalene er preget av nærhet og støtte, spor av utfordringer og ønske om bekreftelser. Dette indikerer noen utfordringer, men også noen muligheter, som kan ligge i profesjonssamtalen med tanke på å fremme studentenes profesjonsinnretting. Funnene drøftes i lys av profesjons, - kommunikasjons, - og veiledningsteori.