Bruker barneverntjenesten tilsyn til kvalitetsforbedring? En studie om Fylkesmannens tilsyn av barneverntjenesten
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2660902Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for denne studien er tilsyn med barnevernstjenesten. At Fylkesmannen fører tilsyn med barnevernstjenesten er en ny ordning fra 2010, og vi vet lite om hvordan tilsyn i barnevernstjenesten fungerer. Kvalitet og kvalitetsutvikling er sentrale begrep for både Fylkesmannen og i barnevernstjenesten. Spørsmålene som reises i denne studien er om Fylkesmannen og barnevernet legger det samme i disse begrepene, og om tilsyn fører til kvalitetsforbedring i barnevernsvirksomheter som har hatt tilsyn. For å opparbeide kunnskap om hvordan tilsyn virker i barnevernstjenesten, er det gjennomført intervju med åtte ledere og medarbeidere i tre barnevernstjenester som har hatt systemtilsyn, og som fikk avvik ved dette tilsynet. Funnene viser at ledere og medarbeidere i de barnevernstjenestene som deltok i studien, er positive til tilsyn, at Fylkesmennene og barnevernstjenesten har delvis lik forståelse av hva kvalitet er, og at virksomhetene bruker tilsyn til kvalitetsforbedring. Tilsyn ser også ut til å gi bekreftelse på faglighet i en skjønnsbasert og inngripende tjeneste, selv om tilsynet ikke oppleves å måle det som er kjernen i virksomhetens arbeid, nemlig det kartleggende og endrende arbeidet med barn og familier. Funnene viser videre at utover lovlighetskontroll brukes tilsyn strategisk i kampen om knappe ressurser. Tilsyn oppleves samtidig som krevende, spesielt med tanke på medieomtale og barnevernstjenestens omdømme i omgivelsene. Funnene forstås ved hjelp av teori som differensierer mellom ulike kvalitetsbegrep, profesjonsteori og teori om tilsynsroller.
Beskrivelse
Masterstudium i organisasjon og leiing, helse og velferdsleiing og utdanningsleiing Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap Institutt for samfunnsvitskap 20.februar2019