Show simple item record

dc.contributor.authorBråten, Ingvard
dc.contributor.authorBorgen, Jorunn Spord
dc.date.accessioned2020-03-17T08:39:10Z
dc.date.available2020-03-17T08:39:10Z
dc.date.created2019-12-03T09:46:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBråten, I., & Borgen, J. S. (2019). Hvor var det det butta, hvor er det blitt av alle gutta? FormAkademisk - forskningstidsskrift for design og designdidaktikk, 12(1).en_US
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2647094
dc.description.abstractI denne artikkelen søker vi svar på hvilke kjønns- og likestillingsrelaterte utfordringer kunst og håndverk står overfor i dag. Vi ser på faget, lærerne og elevene som historiske aktører, som på ulike måter kan bidra til å vedlikeholde eller endre kjente historiske trekk ved faget. Dette gjør vi i lys av sosiologen Pierre Bourdieu, som påpeker at skolen som samfunnsinstitusjon gjerne reproduserer historiske oppfatninger og inndelinger i samfunnet. Ved hjelp av den didaktiske trekant som analyseverktøy undersøker vi hvordan læreplaner, institusjonelle praksiser og debatter har preget faget fram mot i dag. Gjennom artikkelen reiser vi en del spørsmål og peker på kunnskapsbehov i faget.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkunst og håndverken_US
dc.subjectlikestillingen_US
dc.subjectkjønnsstereotypieren_US
dc.subjectfaghistorieen_US
dc.subjectfagdebatten_US
dc.titleHvor var det det butta, hvor er det blitt av alle gutta? Kunst og håndverk i et kjønns- og likestillingsperspektiven_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOpphavsrett 2019 Ingvard Bråten, Jorunn Spord Borgenen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber20en_US
dc.source.volume12en_US
dc.source.journalFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikken_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7577/formakademisk.3239
dc.identifier.cristin1755843
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal