Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBråten, Ingvard
dc.contributor.authorBorgen, Jorunn Spord
dc.date.accessioned2020-03-17T08:39:10Z
dc.date.available2020-03-17T08:39:10Z
dc.date.created2019-12-03T09:46:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBråten, I., & Borgen, J. S. (2019). Hvor var det det butta, hvor er det blitt av alle gutta? FormAkademisk - forskningstidsskrift for design og designdidaktikk, 12(1).en_US
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2647094
dc.description.abstractI denne artikkelen søker vi svar på hvilke kjønns- og likestillingsrelaterte utfordringer kunst og håndverk står overfor i dag. Vi ser på faget, lærerne og elevene som historiske aktører, som på ulike måter kan bidra til å vedlikeholde eller endre kjente historiske trekk ved faget. Dette gjør vi i lys av sosiologen Pierre Bourdieu, som påpeker at skolen som samfunnsinstitusjon gjerne reproduserer historiske oppfatninger og inndelinger i samfunnet. Ved hjelp av den didaktiske trekant som analyseverktøy undersøker vi hvordan læreplaner, institusjonelle praksiser og debatter har preget faget fram mot i dag. Gjennom artikkelen reiser vi en del spørsmål og peker på kunnskapsbehov i faget.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkunst og håndverken_US
dc.subjectlikestillingen_US
dc.subjectkjønnsstereotypieren_US
dc.subjectfaghistorieen_US
dc.subjectfagdebatten_US
dc.titleHvor var det det butta, hvor er det blitt av alle gutta? Kunst og håndverk i et kjønns- og likestillingsperspektiven_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOpphavsrett 2019 Ingvard Bråten, Jorunn Spord Borgenen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber20en_US
dc.source.volume12en_US
dc.source.journalFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikken_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7577/formakademisk.3239
dc.identifier.cristin1755843
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal