dc.contributor.author | Bråten, Ingvard | |
dc.contributor.author | Borgen, Jorunn Spord | |
dc.date.accessioned | 2020-03-17T08:39:10Z | |
dc.date.available | 2020-03-17T08:39:10Z | |
dc.date.created | 2019-12-03T09:46:57Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Bråten, I., & Borgen, J. S. (2019). Hvor var det det butta, hvor er det blitt av alle gutta? FormAkademisk - forskningstidsskrift for design og designdidaktikk, 12(1). | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9515 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2647094 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen søker vi svar på hvilke kjønns- og likestillingsrelaterte utfordringer kunst og håndverk står overfor i dag. Vi ser på faget, lærerne og elevene som historiske aktører, som på ulike måter kan bidra til å vedlikeholde eller endre kjente historiske trekk ved faget. Dette gjør vi i lys av sosiologen Pierre Bourdieu, som påpeker at skolen som samfunnsinstitusjon gjerne reproduserer historiske oppfatninger og inndelinger i samfunnet. Ved hjelp av den didaktiske trekant som analyseverktøy undersøker vi hvordan læreplaner, institusjonelle praksiser og debatter har preget faget fram mot i dag. Gjennom artikkelen reiser vi en del spørsmål og peker på kunnskapsbehov i faget. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - Storbyuniversitetet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | kunst og håndverk | en_US |
dc.subject | likestilling | en_US |
dc.subject | kjønnsstereotypier | en_US |
dc.subject | faghistorie | en_US |
dc.subject | fagdebatt | en_US |
dc.title | Hvor var det det butta, hvor er det blitt av alle gutta? Kunst og håndverk i et kjønns- og likestillingsperspektiv | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Opphavsrett 2019 Ingvard Bråten, Jorunn Spord Borgen | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 20 | en_US |
dc.source.volume | 12 | en_US |
dc.source.journal | FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.7577/formakademisk.3239 | |
dc.identifier.cristin | 1755843 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |