Rektor i folkehøgskolen – ledelse i et fritt skoleslag
Abstract
Denne studien har som formål å få bedre kunnskap om det å være rektor i folkehøgskolen. Hvordan oppleves det å være leder i et fritt skoleslag? Hvordan defineres kjerneelementene i folkehøgskolen, og hvorledes leder rektorene i forhold til disse? Studien tar for seg hvilke verdier rektorene legger vekt på i ledelse av skolene, og hvilke verdier som råder i skoledriften. Rektorene fremstår som relasjonsorienterte, engasjerte og handlingsorienterte. De ser ut til å trives med fleksibiliteten som rollen gir, og benytter tilgjengelig handlingsrom til å utvikle ulike prosjekt.
Studien drøfter hvilke parametere som kan regulere friheten i folkehøgskolen. Funn viser utfordringer med å gi en konsis beskrivelse av kjerneelementer som definerer folkehøgskolen.
Undersøkelsen er metodisk gjennomført som en kvalitativ studie med et strategisk utvalg på seks rektorer i frilynt folkehøgskole. Det er i oppgaven benyttet generelle teorier om organisasjon og ledelse og spesifikt verdibasert ledelse for å belyse empirien.
Description
Masterstudium i organisasjon og ledelse, helse- og velferdsledelse og utdanningsledelse Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap, Institutt for samfunnsvitenskap 18. oktober 2019