Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBirkeland, Kari H.
dc.date.accessioned2019-11-28T12:58:14Z
dc.date.available2019-11-28T12:58:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2630907
dc.descriptionMasterstudium i organisasjon og ledelse, helse- og velferdsledelse og utdanningsledelse Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap, Institutt for samfunnsvitenskap 18. oktober 2019nb_NO
dc.description.abstractDenne studien har som formål å få bedre kunnskap om det å være rektor i folkehøgskolen. Hvordan oppleves det å være leder i et fritt skoleslag? Hvordan defineres kjerneelementene i folkehøgskolen, og hvorledes leder rektorene i forhold til disse? Studien tar for seg hvilke verdier rektorene legger vekt på i ledelse av skolene, og hvilke verdier som råder i skoledriften. Rektorene fremstår som relasjonsorienterte, engasjerte og handlingsorienterte. De ser ut til å trives med fleksibiliteten som rollen gir, og benytter tilgjengelig handlingsrom til å utvikle ulike prosjekt. Studien drøfter hvilke parametere som kan regulere friheten i folkehøgskolen. Funn viser utfordringer med å gi en konsis beskrivelse av kjerneelementer som definerer folkehøgskolen. Undersøkelsen er metodisk gjennomført som en kvalitativ studie med et strategisk utvalg på seks rektorer i frilynt folkehøgskole. Det er i oppgaven benyttet generelle teorier om organisasjon og ledelse og spesifikt verdibasert ledelse for å belyse empirien.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleRektor i folkehøgskolen – ledelse i et fritt skoleslagnb_NO
dc.title.alternativeHeadmaster in the Norwegian «Folkhighschool» – Leadership in an independent schoolnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMR691nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal