Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBektesevic, Merima
dc.contributor.authorMathisen, Susanne Bøe
dc.date.accessioned2019-10-14T11:23:37Z
dc.date.available2019-10-14T11:23:37Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2621965
dc.descriptionMasteroppgave i innovasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergennb_NO
dc.description.abstractDet foregår en transformasjon hvor man beveger seg over mot at digitaliseringen gjennomsyrer virksomhetene og organisasjonene, her omtalt som den digitale transformasjonen. Dette kan forandre hvordan man jobber, hva man jobber med, og hvor mange som jobber i næringslivet fremover. Formålet med studien er å undersøke hvordan bedrifter i finansnæringen jobber i den digitale transformasjonen, og hvordan dette kan påvirke utøvelse av ledelse, og igjen bedriftens evne til omstilling og fornyelse. Studien bygger på 14 dybdeintervjuer fra tre bedrifter i finansnæringen, og to dybdeintervjuer fra et konsulentselskap. Resultatene av studien viser at digitalisering er et dagsaktuelt tema, hvor bedriftene opplever at de ikke har noe annet valg enn å transformere seg for å holde på konkurranseposisjonen. Funnene viser at bedriftene jobber med å finne nye verdiforslag, og at de beveger seg i retningen av et økosystem. Digitaliseringen er preget av mye usikkerhet, og det er derfor desto viktigere med ledere som klarer å engasjere, motivere og støtte de ansatte i endringsprosessen. Dette medfører et behov for endring i lederstil, hvor det viser seg at transformasjonsledelse blir mer fremtredende. Dette fører til nye kompetansebehov der en digital forretningsforståelse blir etterspurt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectdigitaliseringnb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.subjecttransformasjonsledelsenb_NO
dc.subjectkompetansenb_NO
dc.subjectteknologinb_NO
dc.subjectverdikonfigurasjonnb_NO
dc.subjectforretningsmodellnb_NO
dc.titleKampen om å overleve: En kvalitativ studie av ledelse og kompetanse i den digitale transformasjonennb_NO
dc.title.alternativeSurvival of the fittest: A qualitative study of management and expertise in the digital transformationnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMOØ300nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal