Kampen om å overleve: En kvalitativ studie av ledelse og kompetanse i den digitale transformasjonen
Abstract
Det foregår en transformasjon hvor man beveger seg over mot at digitaliseringen gjennomsyrer virksomhetene og organisasjonene, her omtalt som den digitale transformasjonen. Dette kan forandre hvordan man jobber, hva man jobber med, og hvor mange som jobber i næringslivet fremover. Formålet med studien er å undersøke hvordan bedrifter i finansnæringen jobber i den digitale transformasjonen, og hvordan dette kan påvirke utøvelse av ledelse, og igjen bedriftens evne til omstilling og fornyelse. Studien bygger på 14 dybdeintervjuer fra tre bedrifter i finansnæringen, og to dybdeintervjuer fra et konsulentselskap.
Resultatene av studien viser at digitalisering er et dagsaktuelt tema, hvor bedriftene opplever at de ikke har noe annet valg enn å transformere seg for å holde på konkurranseposisjonen. Funnene viser at bedriftene jobber med å finne nye verdiforslag, og at de beveger seg i retningen av et økosystem. Digitaliseringen er preget av mye usikkerhet, og det er derfor desto viktigere med ledere som klarer å engasjere, motivere og støtte de ansatte i endringsprosessen. Dette medfører et behov for endring i lederstil, hvor det viser seg at transformasjonsledelse blir mer fremtredende. Dette fører til nye kompetansebehov der en digital forretningsforståelse blir etterspurt.
Description
Masteroppgave i innovasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen