Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Morten
dc.date.accessioned2019-09-06T12:45:23Z
dc.date.available2019-09-06T12:45:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2612981
dc.descriptionMIDR506 – Master i Idrettsvitenskap Høgskolen på Vestlandet – Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrettnb_NO
dc.description.abstractSammendrag Denne studien er et aksjonsforskningsprosjekt som ble utført med tre spillere tilknyttet toppklubb på Vestlandet og kretslag gutter 14 år i fylket. Målet til studien har vært å undersøke hvordan videobaserte refleksjonsoppgaver fra spillsituasjoner kan brukes for å utvikle spillernes spillkompetanse. I undersøkelsen har jeg arbeidet som aksjonsforsker. I tillegg til rollen som aksjonsforsker har jeg hatt en rolle som trener for spillerne og laget underveis i aksjonsperioden. Tre spillere har jobbet med videoklipp fra spillsituasjoner som oppstår underveis i kampene. De har jobbet individuelt med bruk av video for å finne egne klipp til intervju med forsker og i gruppesamtaler. Aksjonsforskningsperioden har strukket seg over drøye tre måneder, høsten 2018. For å besvare på problemstillingen ble de tre spillerne intervjuet i etterkant av hver kamp som var starten på en syklus som innehold individuelle intervju, egenarbeid med video og gruppesamtale. Totalt i perioden ble det gjennomført sytten individuelle intervjuer i etterkant av kampene som blir omtalt som kamprefleksjon. Det ble gjennomført sytten individuelle samtaler med bruk av video som blir omtalt som kampgjennomgang, og det ble gjennomført totalt fem samtaler i grupper. Spillernes refleksjoner rundt problemstillingen viser at man benytter seg av en fotballterminologi tidlig i sine beskrivelser av spillsituasjonene. Utviklingen skjer i spillernes beskrivelser fra det individuelle til det relasjonelle. Spillernes refleksjoner rundt egne handlingsvalg tyder også på at de har økt sin forståelse for hva som påvirker grunnlaget for egne handlingsvalg. Spillernes uttalelser tyder på at bruk av video og refleksjon som verktøy har vært med på å utvikle spillernes spillkompetanse i henhold til handlingsvalg i spillsituasjoner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspillkompetansenb_NO
dc.subjectspillsituasjonernb_NO
dc.subjectLandslagsskolennb_NO
dc.subjectrefleksjonnb_NO
dc.subjectaksjonsforskningnb_NO
dc.titleHvordan utvikle spillkompetanse ved bruk av videobaserte refleksjonsoppgaver?nb_NO
dc.title.alternativeHow to develop game competence using video-based reflections?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber83nb_NO
dc.description.localcodeMIDR506nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal