dc.contributor.author | Nygård, Nygård | |
dc.date.accessioned | 2019-09-06T12:34:40Z | |
dc.date.available | 2019-09-06T12:34:40Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2612971 | |
dc.description | Master i idrettsvitenskap Faktultet for lærarutdanning, kultur og idrett | nb_NO |
dc.description.abstract | Formålet med studien er å undersøke hvordan kroppsøvingslærere oppfatter hvorfor kroppsøving er et eget fag i skolen. Hva kroppsøvingsfaget skal inneholde og hvordan det legitimeres er omdiskutert. Ofte i forhold til to perspektiver, hvor det første legger vekt på helse, og det andre fokuserer på fagets egenart. Det er viktig å ha kunnskap om hvordan lærerne oppfatter hvorfor kroppsøving er et eget fag i skolen, da det kan påvirke undervisningen og hvordan faget blir organisert. Problemstillingen lyder derfor som følger: ”Hvordan oppfatter kroppsøvingslærere hvorfor kroppsøvingsfaget er et eget fag i skolen?”. Utvalget i studien består av 18 kroppsøvingslærere på 1.-7.trinn fra ulike skoler i Sogn og Fjordane, Telemark og Akershus. Det ble brukt en fenomenografisk forskningsmetode for å undersøke problemstillingen. Denne metoden nyttes til å undersøke variasjonen i oppfattelsene av et fenomen. Lærernes oppfattelser av hvorfor kroppsøving er et eget fag i skolen blir presentert som utfallsrom av ulike oppfattelser. Resultatene viser at lærerne oppfatter hvorfor vi har kroppsøving i skolen på seks ulike måter. Utfallsrommet viser at deres oppfattelser varierer fra at vi har faget fordi elevene skal lære, til at det er et avbrekk fra teori. At faget skal skape glede og mestring i aktivitet, samt samhandling kommer også til uttrykk blant lærerne. I tillegg legger noen vekt på at faget skal bidra til at elevene er i fysisk aktivitet, samt ivareta elevenes helse. Når resultatene settes i sammenheng med diskusjon om nytte- eller egenverdi av faget, dagens læreplan og formål viser det seg at flest oppfattelser kan sees i sammenheng med en nytteverdi av kroppsøvingsfaget. Flere oppfattelser kan i stor grad knyttes til fagets læreplan og formål, mens andre strekker seg utenfor hva faget er ment å være ifølge læreplanen. Dette viser et bredt spekter av oppfattelser knyttet til hvorfor kroppsøving er et eget fag i skolen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | kroppsøving | nb_NO |
dc.subject | oppfattelse | nb_NO |
dc.subject | lærere | nb_NO |
dc.subject | fenomenografi | nb_NO |
dc.subject | nytteverdi | nb_NO |
dc.subject | egenverdi | nb_NO |
dc.title | Hvorfor kroppsøving? En fenomenografisk studie av kroppsøvingslæreres oppfattelser av hvorfor kroppsøving er et eget fag i skolen | nb_NO |
dc.title.alternative | Why physical education? A phenomenographic study of physical education teachers' perceptions of why physical education is a separate subject in school | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 86 | nb_NO |
dc.description.localcode | MIDR506 | nb_NO |