Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThorsnæs, Ellen Martine Schmidt
dc.date.accessioned2019-07-18T06:38:07Z
dc.date.available2019-07-18T06:38:07Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2605793
dc.descriptionFysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø Høgskulen på Vestlandet, avd Bergen, Idrettsseksjonen 15.05.2019nb_NO
dc.description.abstractEtter ni år med nasjonal satsning på vurdering for læring i samtlige norske skoler, viser forskning at dette er godt implementert i mange lærere sin vurderingspraksis (Engvik, 2013, s. 86; NOU 2014:7, s. 104; Utdanningsdirektoratet, 2019c, s. 17). Det vil dermed være interessant å se på hvilken måte formativ vurdering oppleves som læringsfremmende blant elevene, eller om det trengs økt fokus på læringsprosesser i dagens skole. Ut fra dette har oppgaven til hensikt å undersøke på hvilken måte elever i videregående skole opplever formativ vurdering i kroppsøving som læringsfremmende. Black & Wiliam (2009) sine fem prinsipper for vurdering for læring danner det teoretiske grunnlaget i oppgaven. Det er blitt gjennomført ni semistrukturert forskningsintervjuer med ni elever for å belyse studiens formål og problemstilling. Analysen og drøftingen av resultatene er gjort på bakgrunn av teori om fem prinsipper for vurdering for læring; klargjøring- og deling av kriterier for måloppnåelse, fremoverrettet tilbakemelding, egenvurdering, hverandrevurdering, å skape diskusjoner og situasjoner som kan avdekke læring. Resultatene i denne oppgaven viser at elevene til en viss grad opplever de fem prinsippene for vurdering for læring som læringsfremmende. Hva elevene legger i begrepet læringsfremmende kan syntes å ikke samsvare med det problemstillingen tar for seg. Elevene trekker frem innsats, fysisk kapasitet og ferdigheter kroppsøving som det mest sentrale, ettersom dette er med på å gi dem best læringsutbytte, da i form av gode karakterer. Funn tyder dermed på at elevene tenker på begrepet læringsfremmende som noe som kan relateres til en karakter. Også fokus på egen læringsprosess, dialog med lærer og elevmedvirkning har i resultatene vist seg å være en mangel. Ut fra dette viser resultatene at det fremdeles er en vei å gå før formativ vurdering oppleves som læringsfremmende blant elevene. Den nye lærerplanen som kommer i 2020 vil videreføre den allerede påbegynte prosessen, men dybdelæring og læringsprosess er to begreper som får økt fokus. Dette er to sentrale begreper som kan være med på å få formativ vurdering enda bedre implementert i undervisningen slik at elevene kan oppleve prinsippene som mer læringsfremmende enn de gjør i dag.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKroppsøvingnb_NO
dc.subjectElevperspektivnb_NO
dc.subjectVurdering for læringnb_NO
dc.subjectLæringsprosessnb_NO
dc.titlePå hvilken måte opplever elever i videregående skole formativ vurdering i kroppsøving som læringsfremmende?nb_NO
dc.title.alternativeIn which way do pupils in high school experience formative assessment in physical education as learning enhancing?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber110nb_NO
dc.description.localcodeMFAKS514nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal