Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHallan, Jon-Martin
dc.date.accessioned2019-07-18T06:23:49Z
dc.date.available2019-07-18T06:23:49Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2605787
dc.descriptionFysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett 15.05.2019nb_NO
dc.description.abstractEn rekke politiske hendelser peker i retning mot at fysisk aktivitet vil få en større rolle i fremtidens skole, enten som et folkehelsetiltak for å fremme elevers helse, som metode for å fremme læringsutbytte og læringsmiljø, eller begge deler. Tilrettelegging for fysisk aktivitet i skolen har tidligere være forbeholdt lærere i fag som fysisk aktivitet på mellomtrinnet og kroppsøving. Nå ser det imidlertid ut til at lærere i andre undervisningsfag også kan få ansvar for å integrere fysisk aktivitet i undervisningen. Fysisk aktivitet er lite undersøkt fra læreres perspektiv, spesielt på ungdomstrinnet. Formålet med denne studien er å undersøke ungdomsskolelæreres forståelse av selve begrepet ”fysisk aktivitet” og fysisk aktivitet i skolesammenheng, og hvilke erfaringer de har med å tilrettelegge for fysisk aktivitet i skolen. Studiens problemstilling er: Hvordan forstår ungdomsskolelærere fysisk aktivitet i skolen og hvilke erfaringer har de med fenomenet? For å belyse problemstillingen ble det benyttet en kvalitativ metode. Semistrukturerte dybdeintervju ble foretatt med åtte ungdomsskolelærere på en skole med fysisk aktivitet som satsingsområde. Intervjuene ble analysert ved bruk av Moustakas (1994) modifikasjon av Stevick-Colaizzi-Keen fremgangsmåtene for fenomenologisk analyse (Moustakas, 1994). Som teoretisk rammeverk ble det benyttet en sosial-økologisk modell basert på Bronfenbrenners (1979) økologiske modell for atferdsutvikling, og McLeroy, Bibeau, Steckler & Glanz (1988) modell for helsefremmende arbeid og utvikling av intervensjoner. Anvendelse av modellen bidro til å synliggjøre og diskutere faktorer fra nære til fjerne omgivelser som kan ha betydning for lærernes forståelse av, erfaring med og praktisering av fysisk aktivitet i skolen. Hovedfunnene fra studien indikerer at lærerne forstår begrepet ”fysisk aktivitet” som bevegelse. De forstår fysisk aktivitet i skolen som et hjelpemiddel i undervisningen for å fremme læringsutbytte og læringsmiljø. Muligheten fysisk aktivitet har for å fremme helse ser ut til å være mindre betydningsfullt for lærerne. Videre hadde lærerne erfaring med å bruke fysisk aktivitet i undervisningen både med og/eller uten faglig innhold. De erfarte en rekke utfordringer med å tilrettelegge for fysisk aktivitet i undervisningen, som mangel på tid og plass. Lærerne opplevde samarbeid med kollegaer, elevenes behov og positiv elevrespons som betydningsfullt og dette motiverte dem til å anvende fysisk aktivitet i undervisningen til tross for utfordringene de erfarte.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectFysisk aktivitetnb_NO
dc.subjectForståelsenb_NO
dc.subjectErfaringnb_NO
dc.subjectUngdomsskolennb_NO
dc.subjectLærernb_NO
dc.titleUngdomsskolelæreres forståelse av og erfaringer med fysisk aktivitet i skolennb_NO
dc.title.alternativeJunior High School Teachers’ Understanding of and Experiences with Physical Activity in Schoolnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber94nb_NO
dc.description.localcodeMFAKS514nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal