Støtte og utvikling i jobben som ny lærerutdanner i Norge
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2583192Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Langørgen, K. & Smith, K. (2018). Støtte og utvikling i jobben som ny lærerutdanner i Norge. UNIPED, 41 (3), 361-377. 10.18261/issn.1893-8981-2018-03-14Sammendrag
Denne mixed methods-studien bygger på datamateriale fra en nasjonal spørreundersøkelse med 220 respondenter om ulike aspekter ved det å være nyansatt i lærerutdanningen i Norge. Artikkelen viser at nye lærerutdannere i liten grad har opplevd støtte og oppfølging i de første årene i jobben. Videre drøfter artikkelen hvilke aspekter nye lærerutdannere selv foreslår av støtte og oppfølging av nye lærerutdannere i Norge. I tillegg viser studien at det i lærerutdanningen ligger et udekket og uavklart behov for en målrettet strategi for induksjon for nye lærerutdannere og at denne bør tuftes på det mangfold av karriereveier som nye lærerutdannere representerer.