dc.contributor.author | Langørgen, Ketil | |
dc.contributor.author | Smith, Kari | |
dc.coverage.spatial | Norway | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2019-01-30T15:05:40Z | |
dc.date.available | 2019-01-30T15:05:40Z | |
dc.date.created | 2018-09-27T23:16:24Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Langørgen, K. & Smith, K. (2018). Støtte og utvikling i jobben som ny lærerutdanner i Norge. UNIPED, 41 (3), 361-377. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2583192 | |
dc.description.abstract | Denne mixed methods-studien bygger på datamateriale fra en nasjonal spørreundersøkelse med 220 respondenter om ulike aspekter ved det å være nyansatt i lærerutdanningen i Norge. Artikkelen viser at nye lærerutdannere i liten grad har opplevd støtte og oppfølging i de første årene i jobben. Videre drøfter artikkelen hvilke aspekter nye lærerutdannere selv foreslår av støtte og oppfølging av nye lærerutdannere i Norge. I tillegg viser studien at det i lærerutdanningen ligger et udekket og uavklart behov for en målrettet strategi for induksjon for nye lærerutdannere og at denne bør tuftes på det mangfold av karriereveier som nye lærerutdannere representerer. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | lærerutdanning | nb_NO |
dc.subject | karriereveier | nb_NO |
dc.subject | induksjon | nb_NO |
dc.subject | støtte og oppfølging | nb_NO |
dc.title | Støtte og utvikling i jobben som ny lærerutdanner i Norge | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.rights.holder | © 2018 Author(s). | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 361-377 | nb_NO |
dc.source.volume | 41 | nb_NO |
dc.source.journal | UNIPED | nb_NO |
dc.source.issue | 3 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1893-8981-2018-03-14 | |
dc.identifier.cristin | 1615353 | |
cristin.unitcode | 203,1,60,0 | |
cristin.unitname | Program for grunnskolelærerutdanning 1-7 - Bergen | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |