dc.contributor.author | Christensen, Niclas André Bødtker | |
dc.date.accessioned | 2018-12-03T07:55:59Z | |
dc.date.available | 2018-12-03T07:55:59Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2575701 | |
dc.description | Masterstudie i organisasjon og ledelse, helse og velferdsledelse og utdanningsledelse Avdeling for samfunnsfag/ Institutt for samfunnsvitenskap/ MR691 19.10.2018 | nb_NO |
dc.description.abstract | Temaet for denne oppgaven hvordan det arbeides med psykisk helse i skolen. Masteroppgaven sitt overordnede mål er å undersøke hvordan politiske mål knyttet til elevenes psykiske helse blir oppfattet og iverksatt ved to skoler i Bergen. Seks informanter med pedagogisk bakgrunn er intervjuet.
Skolenes erfaring i arbeidet med elevers psykiske helse blir målt opp mot tre teoretiske bidrag. Matlands The Conflict – Ambiguity-model (1995), Donabedians kvalitesmodell (1988) og teori knyttet til samstyring (2012). Disse vil gi perspektiver på iverksettingen, det praktiske arbeidet i hverdagen og hvordan arbeidet påvirkes av aktører utenfor skolen.
Studien viser at arbeidet med elevers psykiske helse preges av stor variasjon i oppfattelse av mål, hvordan målene skal nås og i det praktiske arbeidet i hverdagen. Arbeidet med psykisk helse er betydelig preget av programmer fra eksterne aktører, og aktørene har stor innvirkning på beslutninger i forhold til skolenes psykososiale arbeid. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Hvordan arbeides det med psykisk helse i skolen? – en komparativ studie av to skoler i Bergen | nb_NO |
dc.title.alternative | How do schools work with students’ mental health? – a comparative study of two schools in Bergen | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 93 | nb_NO |
dc.description.localcode | MR691 1 MA 2018 | nb_NO |