Hvordan arbeides det med psykisk helse i skolen? – en komparativ studie av to skoler i Bergen
Abstract
Temaet for denne oppgaven hvordan det arbeides med psykisk helse i skolen. Masteroppgaven sitt overordnede mål er å undersøke hvordan politiske mål knyttet til elevenes psykiske helse blir oppfattet og iverksatt ved to skoler i Bergen. Seks informanter med pedagogisk bakgrunn er intervjuet.
Skolenes erfaring i arbeidet med elevers psykiske helse blir målt opp mot tre teoretiske bidrag. Matlands The Conflict – Ambiguity-model (1995), Donabedians kvalitesmodell (1988) og teori knyttet til samstyring (2012). Disse vil gi perspektiver på iverksettingen, det praktiske arbeidet i hverdagen og hvordan arbeidet påvirkes av aktører utenfor skolen.
Studien viser at arbeidet med elevers psykiske helse preges av stor variasjon i oppfattelse av mål, hvordan målene skal nås og i det praktiske arbeidet i hverdagen. Arbeidet med psykisk helse er betydelig preget av programmer fra eksterne aktører, og aktørene har stor innvirkning på beslutninger i forhold til skolenes psykososiale arbeid.
Description
Masterstudie i organisasjon og ledelse, helse og velferdsledelse og utdanningsledelse Avdeling for samfunnsfag/ Institutt for samfunnsvitenskap/ MR691 19.10.2018