Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTeslo, Ståle
dc.date.accessioned2018-09-21T07:06:46Z
dc.date.available2018-09-21T07:06:46Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2563783
dc.descriptionMaster i idrettsvitenskap Avdeling for lærerutdanning, kultur og idrett Sogndal Innleveringsdato: 30/05-2018nb_NO
dc.description.abstractI læreplanen for kroppsøving legges det føringer for hva faget skal inneholde og hvorfor. Dette fungerer som et rammeverk for fagets indre og ytre legitimitet og verdi som eget fag i norsk skole. Flere studier viser at det er knyttet flere utfordringer til kroppsøvingsfagets legitimitet og verdi, hvor dette blir oppfattet på ulike og mindre formålstjenlige måter. Dette studiet ønsket å undersøke norsk- og matematikklæreres oppfattelse av fagets legitimitet og verdi. Hensikten var å undersøke ulike måter lærerne oppfatter faget, og om deres oppfattelser samsvarer med nasjonale retningslinjer for hva som ligger i fagets legitimitet og verdi. Utvalget i studien besto av 24 lærere, hvor 13 av de er matematikklærere og 11 er norsklærere fra ulike skoler i Sogn og Fjordane. Forskningstilnærmingen som ble brukt for å undersøke dette er inspirert av fenomenografisk forskning. Dette er både et filosofisk rammeverk som benyttes til forklaring av menneskers oppfattelser av fenomen og en metode som brukes i å undersøke variasjoner i oppfatninger av fenomen. I analysen av intervjuene ble lærernes oppfattelser kategorisert som grunnlag for ulike måter å oppfatte kroppsøvingsfagets legitimitet og verdi på. Resultatet viste at lærerne oppfatter kroppsøvingsfagets legitimitet som pausefag, sosialiseringsfag, helsefag, aktivitetsfag, motorikkfag, og mestringsfag, og fagets verdi ved å vise til variasjon i skolehverdagen, utvikling av dannelse, bedre elevenes helse, lære elevene nye aktiviteter, og at elevene opplever mestring. Funnene viste at norsk- og matematikklæreres oppfattelse av kroppsøvingsfagets legitimering og verdi er i tråd med ytre legitimeringer og instrumentelle verdier av faget. Det som i faglitteraturen beskrives som fagets primære legitimering og fagets egenverdi, er ikke like utbredt blant lærernes oppfattelser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectLærerenb_NO
dc.subjectOppfattelsenb_NO
dc.subjectKroppsøvingnb_NO
dc.subjectLegitimering av kroppsøvingsfagetnb_NO
dc.subjectKroppsøvingsfagets verdinb_NO
dc.subjectFenomenografinb_NO
dc.titleNorsk- og matematikklæreres oppfatning av kroppsøvingsfagets legitimering og verdinb_NO
dc.title.alternativeNorwegian and mathematic teachers’ perception of the legitimation and value of physical educationnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber96nb_NO
dc.description.localcodeID3-335 MAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal