dc.contributor.author | Arnesen, Trond Egil | |
dc.contributor.author | Leirhaug, Petter Erik | |
dc.contributor.author | Aadland, Helga | |
dc.date.accessioned | 2018-04-05T12:23:23Z | |
dc.date.available | 2018-04-05T12:23:23Z | |
dc.date.created | 2017-09-27T13:40:29Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Journal for Research in Arts and Sports Education. 2017, 1 (03), 47-60. | |
dc.identifier.issn | 2535-2857 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2492865 | |
dc.description.abstract | Siden årtusenskiftet har dansen styrket sin posisjon i populærkulturen. I denne artikkelen undersøker vi om dansen i skolen har styrket sin posisjon tilsvarende. Omfanget av danseundervisning i kroppsøvingsfaget sees på som en indikator på operasjonalisert læreplan, den blir drøftet opp mot dansens posisjon i den formelle læreplan. I hvilken grad gir danseundervisningens omfang elever på ulike trinn muligheter til å arbeide med kompetansemålene for dans? Vi bruker data fra tre undersøkelser til å danne et bilde av omfanget på hvert trinn i opplæringen. Til sammen tegner de tre undersøkelsene et bilde av dans i faget kroppsøving gjennom hele det 13-årige skoleløpet. Undersøkelsen viser at dans står trygt i den formelle læreplanen, men at avstanden mellom formell og operasjonalisert læreplan når det kommer til dans i kroppsøvingsfaget er, med unntak av trinn 1-4, problematisk stor gjennom hele skoleløpet. Avstanden ser ut til å øke jo høyere opp en kommer i skolesystemet. | |
dc.description.abstract | Dance in PE–more than good intentions? | |
dc.language.iso | nob | |
dc.relation.uri | https://jased.net/index.php/jased/article/view/635 | |
dc.subject | Kroppsøvingsdidaktikk | |
dc.subject | PE didactics | |
dc.subject | Kroppsøvingsfaget | |
dc.subject | Physical education | |
dc.subject | Dans | |
dc.subject | Dance | |
dc.title | Dans i kroppsøvingsfaget – mer enn gode intensjoner? | |
dc.title.alternative | Dance in PE–more than good intentions? | |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.type | Journal article | |
dc.description.version | publishedVersion | |
dc.subject.nsi | VDP::Fagdidaktikk: 283 | |
dc.subject.nsi | VDP::Subject didactics: 283 | |
dc.source.pagenumber | 47-60 | |
dc.source.volume | 1 | |
dc.source.journal | Journal for Research in Arts and Sports Education | |
dc.source.issue | 03 | |
dc.identifier.doi | 10.23865/jased.v1.635 | |
dc.identifier.cristin | 1498936 | |
cristin.unitcode | 203,6,1,0 | |
cristin.unitcode | 203,5,2,0 | |
cristin.unitname | Avdeling for lærarutdanning og kulturfag - Stord/Haugesund | |
cristin.unitname | Avdeling for lærarutdanning og idrett - Sogn og Fjordane | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |