Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorArnesen, Trond Egil
dc.contributor.authorLeirhaug, Petter Erik
dc.contributor.authorAadland, Helga
dc.date.accessioned2018-04-05T12:23:23Z
dc.date.available2018-04-05T12:23:23Z
dc.date.created2017-09-27T13:40:29Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationJournal for Research in Arts and Sports Education. 2017, 1 (03), 47-60.
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2492865
dc.description.abstractSiden årtusenskiftet har dansen styrket sin posisjon i populærkulturen. I denne artikkelen undersøker vi om dansen i skolen har styrket sin posisjon tilsvarende. Omfanget av danseundervisning i kroppsøvingsfaget sees på som en indikator på operasjonalisert læreplan, den blir drøftet opp mot dansens posisjon i den formelle læreplan. I hvilken grad gir danseundervisningens omfang elever på ulike trinn muligheter til å arbeide med kompetansemålene for dans? Vi bruker data fra tre undersøkelser til å danne et bilde av omfanget på hvert trinn i opplæringen. Til sammen tegner de tre undersøkelsene et bilde av dans i faget kroppsøving gjennom hele det 13-årige skoleløpet. Undersøkelsen viser at dans står trygt i den formelle læreplanen, men at avstanden mellom formell og operasjonalisert læreplan når det kommer til dans i kroppsøvingsfaget er, med unntak av trinn 1-4, problematisk stor gjennom hele skoleløpet. Avstanden ser ut til å øke jo høyere opp en kommer i skolesystemet.
dc.description.abstractDance in PE–more than good intentions?
dc.language.isonob
dc.relation.urihttps://jased.net/index.php/jased/article/view/635
dc.subjectKroppsøvingsdidaktikk
dc.subjectPE didactics
dc.subjectKroppsøvingsfaget
dc.subjectPhysical education
dc.subjectDans
dc.subjectDance
dc.titleDans i kroppsøvingsfaget – mer enn gode intensjoner?
dc.title.alternativeDance in PE–more than good intentions?
dc.typePeer reviewed
dc.typeJournal article
dc.description.versionpublishedVersion
dc.subject.nsiVDP::Fagdidaktikk: 283
dc.subject.nsiVDP::Subject didactics: 283
dc.source.pagenumber47-60
dc.source.volume1
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Education
dc.source.issue03
dc.identifier.doi10.23865/jased.v1.635
dc.identifier.cristin1498936
cristin.unitcode203,6,1,0
cristin.unitcode203,5,2,0
cristin.unitnameAvdeling for lærarutdanning og kulturfag - Stord/Haugesund
cristin.unitnameAvdeling for lærarutdanning og idrett - Sogn og Fjordane
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel