Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjerke, Maren Kristine
dc.date.accessioned2018-02-22T13:33:49Z
dc.date.available2018-02-22T13:33:49Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2486516
dc.descriptionHøgskulen på Vestlandet Avdeling for helsefag/institutt for sykepleie/Campus Førdenb_NO
dc.description.abstractTittel: Kvalitetsutvikling Bakgrunn for valg av tema: På bakgrunn av praksis og tidligere arbiedserfaring i hjemmesykepleien har jeg erfart at det finnes områder for forbedring. Til tross for at norsk sykepleie har en gjennomgående god kvalitet, er det selve møtet mellom sykepleieren og pasienten hvor sykepleierkvalitet virkelig blir satt på prøve (Bjøro & Kirkevold, 2011). Tannhelse er et område jeg har fått øynene opp for i de siste årene. Dette området kan fort bli nedpriotert i en hektisk arbiedshverdag. Det er viktig at pleiepersonell har kunnskap i møte med pasienters tannhelse, da det finnes sammenheng mellom munnhelse og pasientenes livskvalitet (Hoeksema, et al., 2017). Ikke minst kan sykdommer i munnhulen føre til en rekke livstruende sykdommer (Skaug, 2011, s.354). Som sykepleiere kan vi bidra til at tjenesten har en god kvalitet og at pleie utøves på bakgrunn av faglig forsvarlighet (Norsk sykepleierforbund, 2011). Problemstilling: Hvordan kan jeg som sykepleier øke kompetansen til ansatte i hjemmesykepleien? Fremgangsmåte: Dette er en litteraturstudie hvor oppgaven er bygget på andres litteratur og forskning. Søk i databaser som SveMed+, Academic Search Elite og Oria er gjort for å finne frem til relevant litteratur og forskning. Oppsummering: Det viser seg ut i fra forskning at kunnskapen til pleiepersonell i forbindelse med tannhelse er et område for forbedring (Wårdh, Jonsson, & Wikström, 2011). Eldre med komplekse omsorgsbehov trenger hjelp til å ivareta tannhelse, og dette svikter når teori møter praksis. Gjennom en kartleggingsundersøkelse viser det seg at praktisk trening og teorietisk undervisning er metoder de ansatte kan tenke seg for å få økt kunnskap (Wårdh, Jonsson, & Wikström, 2011). Som sykepleiere har vi et ansvar for at vår kunnskap når ut til våre kollegaer (Norsk sykepleierforbund, 2011). Kartlegging av kunnskap, internundervisninger og refleksjonsgrupper er metoder vi sykepleiere kan ta i bruk for å endre kunnskapen til ansatte ved en avdeling. I praksis ser jeg at sykepleiere har mange arbeidsoppgave og en hektisk hverdag. For at sykepleiere skal få mulighet til å bidra til å øke kunnskap hos personalet ved en avdeling er det viktig at de får avsatt tid og resursser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectmøte mellom sykepleie ogpasientnb_NO
dc.subjectkvalitetssikringnb_NO
dc.subjecthjemmesykepleiennb_NO
dc.subjectpasientens livskvalitetnb_NO
dc.titleKvalitetsutviklingnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber22nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel