Sosiale medier og frikjøring : et kvantitativt studie om sosiale medier og frikjøring
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2485869Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
denne oppgaven har vi forsket på hvordan sosiale medier kan påvirke frikjørerens valg og holdninger i vinterfjellet. De siste årene har det blitt mer vanlig å nytte sosiale medier når en er ute. I teorikapittelet går vi nærmere inn på ulike faktorer knyttet til trygg ferdsel i vinterfjellet, der vi ser på risiko, flow, verdier og holdninger, samt den menneskelige faktor. Videre ser vi på hva sosiale medier er, og hvordan sosiale medier henger sammen med frikjøring.
Teorien vi har brukt i oppgaven er en blanding av norsk og amerikansk litteratur. Store deler av litteraturen som er relatert til frikjøring og holdninger er amerikansk, og sosiale medier baserer seg på norsk litteratur med amerikanske kilder. Teorien sin hensikt i denne oppgaven er å dekke temaene rundt menneskets holdninger og valg i vinterfjellet, samt hvordan sosiale medier påvirker dette.
I diskusjonskapittelet legger vi fram resultatet og diskuterer dette opp mot teorien. Ved sammenligning av resultat og teori, kan vi skape et bilde av hvordan frikjøreren forholder seg til sosiale medier, og i hvor stor grad sosiale medier påvirker frikjørerens holdninger og valg i vinterfjellet.
I oppgaven har vi utforsket følgende problemstilling; «påvirker sosiale medier frikjørerens holdninger og valg i vinterfjellet?». Basert på drøftingen diskusjonskapittelet kan vi konkludere med at den norske frikjørers holdninger og valg blir noe påvirket av sosiale medier.
Beskrivelse
ID3-322, Bacheloroppgave i friluftsliv Sogndal, ALI, Friluftsliv 14.12.2017