Show simple item record

dc.contributor.authorHalvorsen, Henning
dc.contributor.authorSkogedal, Håvard
dc.date.accessioned2018-02-20T09:38:48Z
dc.date.available2018-02-20T09:38:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2485849
dc.descriptionFriluftsliv Bachelor ID3-322 15.12.2017nb_NO
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi utforsket hvordan sosiale medier påvirker utøvelsen av friluftsliv blant friluftslivsstudenter. Friluftslivet har endret seg mye de siste 20 årene. Flere nye aktiviteter har vokst frem og hvem som dominerer de ulike aktivitetene har endret seg. Vi har sett på hvordan mennesker som utøver friluftsliv benytter ulike sosiale medier i forkant, underveis, og i etterkant av turen. Vi er selv friluftslivsglade mennesker, og har selv sett, og vært en del av, et friluftsliv som blir mer og mer påvirket av sosiale medier. Teorien som vi har valgt å bygge vår oppgave rundt er hovedsakelig hentet fra norsk litteratur, men noe av det som handler om sosiologi er hentet fra Frankrike. Det vi vil at teori-delen skal dekke er grunnleggende om identitet, de to ulike endringsprosessene i friluftslivet og hvordan friluftslivsopplevelse er beskrevet av forskjellige personer. Vårt valg av metode ble en naturlig reaksjon på hvordan problemstillingen vår var formulert. Vi ville vite hvordan og eventuelt hvorfor sosiale medier har en påvirkning på hvordan personer utøver friluftsliv. Da var det helt naturlig å velge en kvalitativ metode, og da spesielt fokusgruppeintervju. Ved å ha denne typen intervju kunne vi legge til rette for å få frem diskusjoner og ulike synspunkter rundt problemstillingen. Resultatene fra vår studie viser at sosiale medier påvirker friluftslivsopplevelsen på flere måter. Friluftslivet har de siste 150 årene endret seg i form av demokratisering og differensiering. I vår studie viser vi at sosiale medier har bidratt til en videreføring av begge disse endringsprosessene. Vi har også sett hvordan utviklingen av identitet ved hjelp av sosiale medier har gjort sin innmarsj, og da spesielt innenfor friluftslivet. Det siste vi så på var om sosiale medier kunne gjøre noe med friluftslivsopplevelsen. Det har vi funnet ut at det kan. Dermed har vi funnet ut at sosiale medier har påvirket friluftslivet på flere forskjellige måter de siste årene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectSosiale mediernb_NO
dc.subjectfriluftslivnb_NO
dc.subjectfriluftslivstradisjonnb_NO
dc.subjectidentitetnb_NO
dc.subjectdifferensieringnb_NO
dc.subjectdemokratiseringnb_NO
dc.titleSosiale mediers påvirkning på friluftsliv : en kvalitativ forskningsanalysenb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber39nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record