Hvordan påvirker sosiale medier treningsvaner blant idrettsstudenter ved en høgskole på Vestlandet? : en kvalitativ studie om trening, kropp og sosiale medier.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2482419Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien er å finne ut om sosiale medier har en påvirkning på treningsvaner blant idrettsstudenter ved en høgskole på Vestlandet. Oppgaven omhandler deres forhold til trening, kropp og sosiale medier, samt på hvilken måte disse faktorene påvirker hverandre. Det metodiske arbeidet er basert på fire kvalitative semistrukturerte intervjuer av fire studenter. Informantene er henholdsvis to kvinner og to menn ved to ulike bachelorforløp innen idrett. Metodevalget er hovedsakelig benyttet på grunn av vårt ønske om en dypere innsikt i deres bruk av sosiale medier og hvordan bruken påvirker treningsvanene deres. Datamaterialet fra intervjuene har vi koblet opp mot relevant teori og tidligere forskning. Resultatene fra studien viser likheter i bruk av sosiale medier og hvilken effekt det har på treningsvanene til de fire informantene. De er aktive brukere av sosiale medier, men hovedsakelig for kommunikasjon. Kvinnene legger ut mer bilder enn de mannlige informantene. Alle bruker også mye av fritiden sin til trening på treningssenteret og andre aktiviteter. For informantene fungerer sosiale medier som en inspirasjonskilde. Det gir økt lyst til å trene og være i aktivitet når de ser spennende turbilder, appellerende treningsøkter eller andre interesser på sosiale plattformer. Sosiale medier kan også ha en negativ påvirkning. For mye tid brukt på det kan gå ut over tid brukt til trening og aktivitet. Ulikhetene mellom kjønnene viste seg gjennom kroppssyn. Kvinnene har et mer kritisk syn til seg selv enn det de mannlige informantene har. I tillegg var kvinnene mer bevisste på hva de legger ut i sosiale medier, og de var mer opptatt av andres oppfattelse av dem. Det ser ut til at idrettsstudentene har et litt mer reflektert forhold til temaet enn andre. Det kan komme av deres økte kunnskaper om trening, kropp og helse.
Beskrivelse
Idrett, fysisk aktivitet og helse Avdeling for lærerutdanning og idrett ID3-302 15.12. 2017