Kvalitetsutfordringer i samarbeid mellom institusjoner om nettstudier
Original version
http://www.akademika.no/Abstract
Dette kapittelet presenterer et europeisk samarbeid om utvikling og gjennomføring av nettstudier i regi av the Social Work virtual Campus (SW-VirCamp). En gruppe dedikerte lærere startet i 2004 et faglig nybrottsarbeid som over tid har blitt et bærekraftig studietilbud, integrert som valgemner i partnerinstitusjonenes bachlerorstudier i sosial arbeid. Prosjektets pedagogiske og IKT-baserte ståsted er presentert tidligere (Larsen, Hole & Fahlvik,2007; Larsen, Hole & Hoem, 2010; Larsen & Hole, 2014). Her legger vi vekt på utfordringene knyttet til å sikre kvalitet og bærekraft i nettstudier i et toårig EU-prosjekt. Erfaringene med arbeidet bli diskutert opp mot sentrale faktorer for kvalitet i utdanningstilbud. This chapter presents a European collaboration towards development and execution of online courses arranged by the Social Work Virtual Campus (SW-VirCamp). In 2004, a group of dedicated teachers started pioneering work that has become a sustainable study programme, integrated as electives in the partner institutions' Bachelor's programmes in social work. The project's pedagogical, ICT-supported base has been presented earlier (Larsen, Hole & Fahlvik, 2007; Larsen, Hole & Hoem, 2010; Larsen & Hole, 2014). Here, we will emphasise the challenges arising from ensuring quality and sustainability in online courses during a two-year EU project. Experiences from the collaboration are explored in light of factors for quality in education.
Description
Kapittel 5 fra boken "Kvalitet i fleksibel høyere utdanning - nordiske perspektiver". Chapter 5, translated, from the book "Kvalitet i fleksibel høyere utdanning - nordiske perspektiver"